Baas in eigen club

Voetbalsupporters verzetten zich tegen de overnames van hun club. Deze protestbeweging staat voor meer dan volkssport nummer één.
De strijd tegen de ongelijkheid is begonnen. Dit keer niet op een occupy-plein maar op het voetbalveld, waar supporters zich massaal beginnen te verzetten tegen de overnames van hun club. De schatrijke Maleisiërs, Russische oligarchen en hedge funds delven het onderspit.
reacties op aflevering

"onverwacht: voetbal in Tegenlicht"
Veel Twitteraars zijn positief verrast over een Tegenlicht-aflevering over voetbal: "Geweldige documentaire over pure clubliefde." Lees een bloemlezing van reacties op Twitter en kijk naar een videoregistratie van de Tegenlicht Meet Up.
Juist, je neemt het heft, zo goed en zo kwaad als het gaat, in eigen handen. Je koopt gezamenlijk je club terug of je richt een nieuwe club op met een eigen stadion. Vooral in Engeland slaat deze beweging om zich heen. Een strijd tegen de 1% die zoetjes aan de wereld overneemt. Een protestbeweging die misschien wel voor meer staat dan voetbal alleen.
Voetbal, volkssport nummer één, raakt in een identiteitscrisis. Trouwe supporters moeten aanzien hoe hun voetbalclub wordt gekocht door buitenlandse zakenmannen die geen emotionele band hebben met het voetbalverleden en louter op geld belust zijn. Voor hen is voetbal meer dan alleen schoppen tegen een bal, het is een sociaal bindmiddel. Wat doe je als je als supporter ziet hoe jouw club van naam verandert, of je ineens rood in plaats van blauw als clubkleur hebt?
bijlagen

"Voetbal is kapot"
Welke rol speelt geld in het Nederlandse voetbal?

Supportersclub
F.C. United of Manchester is opgericht door supporters
Regie Nirit Peled
Research William de Bruijn
Productie Jenny Borger
Eindredactie Henneke Hagen & Frank Wiering
meer zoals 'baas in eigen club'

Power to the People
Er is een grote revolutie in het ‘kleine’ aan de hand. Zoals we van lezers bloggers zijn geworden, transformeren we nu van consument naar producent. Van energievoorziening tot verzekering, alles wordt kleinschalig en lokaal. In Tegenlicht het revolutionaire antwoord op de wereld van de multinationals.

Trade Mark 2010
Tegenlicht gaat op zoek naar de creativiteit van de informele economie tegenover het keiharde, Westerse businessmodel van de FIFA.

Gaten in de markt
De crisis laat de falende macht van de markt zien. De consument wordt weer burger en ontwikkelt initiatieven waarbij persoonlijk contact, samenwerking en overzichtelijkheid voorop staan. Een nieuw Nederland daagt.