Branding Europe

Bestaat er zoiets als een Europees, gemeenschappelijk verhaal? Is het formuleren daarvan zinvol of zijn we eigenlijk al te laat?
De aantrekkingskracht van het IS-kalifaat op jonge moslims, de sterke propaganda-machine van het Kremlin en de onstuitbare stroom migranten aan de poorten: Europa voelt aan alle kanten de hete adem van dreiging in de nek. Het wordt steeds noodzakelijker om het bestaansrecht van Europa helder te formuleren. Een duidelijk en emotioneel verhaal over wat wij zijn en wat dat ons waard is. Waar zijn de pleitbezorgers van onze gedeelde Europese normen en waarden?
reacties bij aflevering

"Uitdaging voor Europa"
Twitteraars onderschrijven het problematische Europese verhaal. Ze geloven niet in een counternarrative, maar welke oplossingen zijn er wel?
In Brussel is met Europees geld een centrum opgericht dat een counter-narrative, een tegenverhaal, moet ontwikkelen als antwoord op IS. Een aantrekkelijk verhaal, vormgegeven en verwoord door de beste reclame- en communicatiemensen, om jonge moslims te overtuigen van het verhaal Europa. Een andere denktank is op hetzelfde moment bezig de berichten van Poetins propagandamachine te ontrafelen en ontkrachten.

Europese normen en waarden
Maar wat zijn onze gedeelde Europese normen en waarden? En waar vinden we de sterkste pleitbezorgers? VPRO Tegenlicht reist naar Estland waar jonge studenten met elkaar debatteren over Europese waarden en met argusogen kijken naar de oorlogstaal van Poetin in hun achtertuin. In ons land debatteert een denktank van Islam-studenten onder leiding van Maurits Berger met historicus Mathieu Segers over datgene wat Europa bindt.
bijlagen

Anti-propaganda
vluchtelingen afschrikken, werkt dat?

Virtuele workshop
Doe mee en maak jouw poster voor Europa
Bestaat er zoiets als een Europees, gemeenschappelijk verhaal? Is het formuleren daarvan zinvol of zijn we eigenlijk al te laat? Of is een gemeenschappelijke vijand hét middel om de eensgezindheid te brengen op het continent dat er maar niet in wil slagen één te worden?
biografieën
Met: Matthieu Segers (historicus & Europa deskundige), Khadija Kadrouch Outmany (antropoloog), Maurits Berger (islamoloog), Jan Jambon (Belgische minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid), Joeri Jansen (creatief directeur reclamebureau Roorda), Jerzy Pomianowsky (directeur denktank European Endownment for Democracy) & Vladislav Kopylkov (Journalist uit Estland).
Regie: Sarah Sylbing
Research: Henneke Hagen
Productie: Jeroen Beumer
Eindredactie: Marije Meerman & Doke Romeijn
meer zoals 'branding europe'

Europese smaak als wapen
Zijn smaak en kwaliteit het Europese antwoord in tijden van geopolitieke strijd en economische angst? Kun je met smaak een oorlog winnen?

De toekomst van Europa volgens Beppe Grillo
'Jullie noemen ons Italianen "spaghettivreters". Alsof we een stel kabouters zijn. Maar we zijn juist ontzettend gevaarlijk. Wij hebben het fascisme uitgevonden. En de banken, jullie Nederlandse banken zijn ook gestoeld op de bank uit Genua, de San Giorgio bank. Wij hebben alle wandaden in de wereld uitgevonden. Wij zijn een verschrikkelijk virus’.

De slag om de Arabische kijker
Wat voor rol spelen de nieuwszenders Al Jazeera en Al Arabiya in de recente omwentelingen in de Arabische wereld? En hoe onafhankelijk is hun berichtgeving eigenlijk, mede gezien hun financiers?

Unlike Poetin. Ruslands Facebook-oppositie
Vladimir Poetin won in maart opnieuw de Russische presidentsverkiezingen, mede omdat hij de traditionele media voor zijn concurrenten gesloten wist te houden.
Maar op sociale media als Facebook, Twitter en Youtube ontstond een parallel mediaverkeer dat zijn weerga niet kende. Hierdoor gingen duizenden Russen de straat op en drong zich een heel ander beeld op van de verkiezingen.