Google's nieuwe strategie in China

De afzijdigheid van Google in China heeft het bedrijf daar op economisch gebied niet veel goeds gedaan. Met een sterk opkomende internetmarkt en de groeiende marktaandelen van concurrenten als de Chinese zoekmachine Baidu realiseert het bedrijf zich dat er een nieuwe strategie moet komen om niet nog verder achterop in de race te raken.
Sinds de Clash of the Titans tussen Google en China twee jaar geleden, maakte Daniel Alegre, topman van Google in Azië, in een interview met de Wall Street Journal bekend haar strategie te gaan vernieuwen. De Tegenlichtaflevering Google versus China vertelde het verhaal van het conflict over vermeende cyberaanvallen, spionage en internetcensuur van de Chinese regering. Uit protest sloot Google haar Chinese website, en stuurde het gebruikers door naar de zoekmachine in Hong Kong, die niet onder dezelfde censuurregels viel. Doordat deze website door China echter hevig gefilterd werd, waren vertragingen en storingen aan de orde van de dag en ging de zoekmachine van 36 naar 17 procent marktaandeel tussen 2009 en 2011.

Google versus China
deze bijlage hoort bij de aflevering 'google vs. china'

The Clash Within
Ook binnen Google was er een conflict van opvattingen. Waar de joods-Russische oprichter Sergey Brin vanuit historisch besef parallellen met een totalitaire staat zag, vond toenmalig CEO Eric Schmidt dat Google moest doorzetten met de toenmalige strategie van onderwerping aan de Chinese eisen. Het principle versus profit debat werd toen in het voordeel van Brin besloten. Hoewel Google nooit helemaal uit China is vertrokken, leidde het wel tot een drastische vermindering van de activiteiten in China.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Nu, met medeoprichter Larry Page aan het roer, een marktaandeel van 60 procent in smartphones (door de opkomst van het besturingsprogramma Android) en een snel groeiende markt van bedrijven die online willen adverteren ziet de Amerikaanse zoekmachine in dat haar afzijdigheid een grote economische misser zou zijn. In een internetmarkt van 500 miljoen mensen waar nog veel ruimte is voor groei, kan het zich daarom niet permitteren aan de zijlijn te blijven staan, en zo toekomstig marktaandeel op het spel te zetten.
Nieuwe strategie
Google heeft daarom aangekondigd haar strategie in China te vernieuwen. Het bedrijf is weer aan het uitbreiden en neemt weer mensen aan. Ook willen ze zich meer gaan richten op diensten die minder aan het censuurbeleid raken. Bijvoorbeeld door een dienst die mensen in staat stelt de winkels met de laagste prijzen in hun omgeving te vinden. Met de geplande overname van Motorola Mobility Holdings Inc., wordt Google bovendien een van China’s grootste mobiele telefoon leveranciers. Het lijkt erop dat het Amerikaanse bedrijf de principes even op een lager pitje zet.
meer bijlagen

Grasmodderpaarden en de grote Chinese vuurmuur
Kat-en-muis op Internet

Google & the Great Firewall of China
In januari 2010 werden de Chinese autoriteiten door Google beschuldigd van het inbreken in Gmail accounts. Na een discussie waarin zelfs Hillary Clinton zich mengde, besloot Google het land te verlaten.

De Chinese zoekmachine Baidu
Op dit moment is zoekmachine Baidu marktleider in China. Google lanceerde begin 2006 zijn Chinese zoekmachine, maar haalde niet het gewenste resultaat. Lees meer over Baidu en de strijd van Google.

Google: Achter het scherm
Tegenlicht ging op bezoek bij het hoofdkantoor van Google in Mountain View, Californië, en sprak daar onder andere met Vint Cerf, die in opdracht van het Amerikaanse leger de voorloper van het internet ontwikkelde. Cerf werkt inmiddels bij Google, waar hij helpt om nieuwe mogelijkheden van het internet te ontwikkelen. Hoe ziet hij de ontwikkeling van het internet, en de rol die Google daarin speelt?

Geschiedenis van het zoeken
Het gebruik van een digitale zoekmachine is zo normaal geworden dat men misschien vergeet hoe ze zijn ontstaan. Wat was er ook al weer voor Google? En waarom is Google de meest dominante zoekmachine?