
In de media wordt 2010 al gebombardeerd tot "het jaar van de elektrische auto". Maar áls het al zo zeker is dat onze volgende auto een elektrische is, wat voor een auto is dat dan?
Zal het een auto worden die in Nederland is samengesteld of wordt het een buitenlandse? Een Westerse of een Oosterse? Een omgebouwde bestaande auto of een geheel nieuw geassembleerde? Een auto van één van de grote merken of van een heel nieuw merk? Zijn elektrische auto’s trouwens wel echt toekomstbestendig met hun beperkte actieradius, hun lithiumbatterijen en hun voorlopig nogal hoge prijs? Tegenlicht nam een kijkje bij Nederlandse 'electric vehicle'-producenten, die dit jaar de eerste in Nederland ‘gemaakte’ elektrische auto's opleveren.
Mobiliteit, vervoer en transport spelen een cruciale rol in de groene transitie. Momenteel rijden er 1 miljard auto’s op aarde; volgens Shell zullen dat er in het jaar 2050 zo’n 2 miljard zijn. Vorig jaar wisten ministers Van der Hoeven en Eurlings enthousiast te melden dat in 2020 ruim 2% van het Nederlandse wagenpark volledig elektrisch zal zijn: er moeten dan 200.000 elektrische auto’s zijn in Nederland. Vervolgens werd maar liefst 65 miljoen euro uitgetrokken voor financiële ondersteuning van die sector. Ter vergelijking: Frankrijk trekt er twee miljard euro voor uit en Duitsland wil 100.000 elektrische auto's in het jaar 2011. Welke rol gaat Nederland dan eigenlijk spelen in de fabricage van die nieuwe auto’s? Wie op basis van de Nuna 4 (de zo succesvolle race-auto op zonne-energie van de TU Delft) zou verwachten in een ‘gidsland’ te wonen, die wordt van harte uitgenodigd om op 5 april Tegenlicht te kijken.
Daarin een portret van ‘All Green Vehicles’, alias AGV, een nieuw automerk met een ombouw werkplaats in Oosterhout, Noord-Brabant. Ooit begonnen vader Mart en zoon Martijn Noordam in het Westland een bedrijf voor machines in de tuinbouw. Inmiddels heeft hun kennis van lithium-ion batterijen en hun unieke transmissie-software geleid tot een voortrekkersrol in de nieuwe branche van de electric vehicles.
Het grootste struikelblok voor de nuchtere en praktisch ingestelde (om-)bouwers van de groene auto blijkt de opschaling. Om te groeien naar serieproduktie is voorfinanciering nodig. Geld van de bank, of van elders. Maar laat het nou net kredietcrisis zijn…
Tegenlicht programmamaker Eugène Paashuis helpt de heren geld te vinden, tot bij de VVD aan toe. Terwijl de automakers al overwegen naar het buitenland te vertrekken, stapt Paashuis in bij niemand minder dan Ruud Lubbers. Die enthousiaste elektrorijder van het eerste uur -één van de ruim 100 elektrische personenauto’s die in Nederland rondrijden is de Volkswagen van Lubbers- is die dag net op weg naar Den Haag, naar het Ministerie van Financiën.
Regie: Eugène Paashuis
Research: William de Bruijn
Productie: Marga Smit
Eindredactie: Henneke Hagen/Jos de Putter
meer zoals 'het nieuwe rijden'

De race om de auto van de toekomst
In Tegenlicht de vraag hoe het mogelijk is dat de auto-industrie nooit iets deed met technologie waardoor auto's veel zuiniger kunnen rijden.

Here comes the sun
Elk half uur valt er op het aardoppervlak ruimschoots genoeg licht om de hele wereld een jaar lang van energie te voorzien. We hebben geen energie probleem, we hebben een omzettingsprobleem. Als we in staat zijn het zonlicht op slimme wijze te oogsten dan kunnen we een mondiale energiecrisis voorkomen.

Digitaal voedsel
Met Big Data, slimme distributiesystemen en een oog voor efficiëntie zoeken talloze startups oplossingen om ons voedsel gezonder, duurzamer en lekkerder te maken. Is hiermee ons voedsel veilig gesteld?