Lees, kijk en luister: het beste over de universiteit

Wat is de waarde van wetenschappelijk onderwijs? De discussies lijken te overlappen, de conclusies zijn uiteenlopend. Om orde te scheppen in de chaos - een lijst met lees-, kijk- en luistertips. Zorg je dat je niet verdwaalt?
Studieschuld
Luister: Lekker lenen?
Een torenhoge studieschuld. De student van vandaag weet niet beter. Hoe wordt deze schuld ervaren? En wat zijn de gevolgen voor een toekomstige hypotheekaanvraag? Dat en meer in een zesdelige podcast serie over studieschuld, waarin journalisten Volkan, Meike en Tessa van Trees de gevolgen onderzoeken van het nieuwe sociale leenstelsel.

Trees

De Groene Amsterdammer
Lees: Drs. Job en de schuldenberg
De studieschulden worden hoger en hoger. En dat terwijl de keuzevrijheid voor studenten afneemt. Dus wél schuld maken maar niét kiezen waarvoor? Inderdaad. Betalen en bepalen gaan niet langer samen.
Werkdruk
Lees: Waarom ik ontslag neem bij de universiteit
Eelco Runia, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, diende begin dit jaar zijn ontslag in vanwege de doorgeslagen marktwerking aan 'zijn' universiteit. Zijn verklaring verscheen in het NRC.

NRC Handelsblad

Chronicle
Lees: Are you in a bull-shit job? In academe, you're hardly alone
De Britse antropoloog en activist David Graeber beschrijft hoe steeds meer universiteitsbanen waardeloos worden, nu administratie en controle steeds meer tijd vragen, ten koste van onderwijs.
Luister: De onvolmaakte universiteit
Onder studenten en docenten groeit de onvrede over de nadruk op efficiëntie en het bezien van onderwijs en onderzoek als een product. Betekent het rendementsdenken het einde van de universiteit? Amsterdamse studenten gaan in gesprek met Eelco Runia (voormalig docent).

Folia
Geesteswetenschappen onder vuur
Lees: De 10 revoluties in de geesteswetenschappen
De humaniora verdwijnt? Helemaal niet. Stille, en vaak digitale revoluties voltrekken zich. In een groot onderzoek van de Groene Amsterdammer werden ruim 300 onderzoekers geïnterviewd over de enorme vitaliteit van de geesteswetenschappen.

De Groene Amsterdammer

2DOC
Kijk: De waarde van de Geesteswetenschappen
Het aanzien van de Geesteswetenschappen ligt onder vuur. Waarin ligt eigenlijk de waarde van de Geesteswetenschappen? In deze documentaire spreken acht internationale denkers zich uit. In een snel veranderende en globaliserende wereld lijkt ‘het geestesoog’ van onmisbaar belang.
Lees: Een zelfmoord van de ziel
Nuttige winstmakers met afgestompte verbeeldingskracht. Dat is wat het huidige onderwijssysteem aflevert. Financiële crisis heeft ruimte tot het ontwikkelen van kritisch en creatief denkvermogen - de geesteswetenschappen - wegbezuinigd. Een betoog als oproep tot actie van Martha Nussbaum.

De Groene Amsterdammer

De Volkskrant
Lees: Stop bezuinigingen op geesteswetenschappen op Geesteswetenschappen bij Universiteit Utrecht, er valt niets meer te halen
Bij faculteit Geesteswetenschappen in Utrecht lopen de docenten op hun tenen. Ze zijn steeds meer gaan werken voor steeds minder geld, en nu lijkt de grens toch echt bereikt. In weekenden en avonden werken, dat gaat niet langer. Toch heeft het College van Bestuur de faculteit wederom bezuinigingen opgelegd.
Internationalisering
Lees: Universiteiten kunnen elkaar niet tot armoede beconcurreren
Het verdienmodel van de universiteit? Internationalisering. De overheid betaalt per student - ook voor die uit het buitenland. Hiermee wordt de basiscapaciteit van het Nederlands hoger onderwijs uitgehold.

NRC Handelsblad

NRC Handelsblad
Lees: Verengelsing is niet gelijk aan internationalisering
Een langgerekt pleidooi vóór internationalisering. Dat is het rapport van VSNU (Vereniging van Samenwerkende Universiteiten) en de VH (Vereniging van Hogescholen). De economie heeft het hoogste woord, meertaligheid wordt in het nauw gedreven.
Verbreding van onderwijs
Lees: Leren gaat over kennen en niet over kunnen meepraten
Sandra Phlippen schreef dit opiniestuk over de opkomst van interdisciplinaire studies als Future Planet Studies en Liberal Arts en Sciences. Deze nieuwe studies - die 'een beetje kennis van alles' bieden - baren Phlippen zorgen, omdat deze nieuwe kennis het af zal leggen tegen vakspecialisten.

De Volkskrant

De Volkskrant
Lees: Wij willen juist studenten die een tandje bijzetten
Boris Jansen reageert in dit opiniestuk op de kritiek van Sandra Phlippen (zie het artikel hierboven). Interdisciplinair onderwijs, zo betoogt hij, is juist in staat om bruggen te slaan tussen disciplinaire eilanden. Dát is de toegevoegde waarden en van enorm belang anno 2018.
Kijk: Oxford in Zeeland (VPRO Tegenlicht)
Tweede uitzending van de themareeks Excellence. Hoe werkt het University College: Is het een rijkeluiscrèche zoals minister Plasterk ooit zei? Of is het de universitaire onderwijsvorm van de toekomst? Tegenlicht kijkt de eerste maanden mee in Middelburg en volgt enkele eerstejaars. Hoe worden de studenten geselecteerd? En levert deze vorm van onderwijs bijzondere prestaties op?

Oxford in Zeeland
Hoe werkt het University College: Is het een rijkeluiscrèche zoals minister Plasterk ooit zei? Of is het de universitaire onderwijsvorm van de toekomst? Tegenlicht kijkt de eerste maanden mee in Middelburg en volgt enkele eerstejaars. Hoe worden de studenten geselecteerd? En levert deze vorm van onderwijs bijzondere prestaties op?


onderdeel van 'Wat is wijsheid?'
Het einde van onze studie nadert. Ter gelegenheid hiervan zijn wij een zoektocht gestart. Wat is de waarde van het wetenschappelijk onderwijs dat we hebben gevolgd?
meer van 'Wat is wijsheid?'

De student aan het woord
Studenten vertellen vanuit eigen beleving over de stand van zaken. Wat is de waarde van wetenschappelijk onderwijs, en wordt het gehandhaafd?

Student als verdienmodel
De universiteit is een genadeloze marktmachine geworden. Hebben studenten en docenten nog wel invloed op hun instelling? Filosofiestudent Daan Doeleman vertelt...

De universiteit kraakt nog steeds
De Nederlandse universiteit staat onder druk. Maar waarom precies? In het nieuws klinken alarmerende cijfers over burn-outs onder studenten, hoogleraren schrijven kritische opiniestukken en de afschaffing van een studiebeurs zou van de universiteit een exclusief onderonsje maken. In de webserie Wat is wijsheid verkent VPRO Tegenlicht de verschillende standpunten in de discussie over de kwaliteit van onderwijs.

Een nieuw verhaal voor de universiteit
Volgens oud rector van de Universiteit Utrecht moet het helemaal anders.

Podcast
In de slepende discussie over het hoger onderwijs vragen wij ons af: kan het ook anders?