
Welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze digitale winkelwagen zo vol mogelijk gooien?
Het faillissement van warenhuizen en schoenenreuzen illustreert het: ons koopgedrag verschuift in hoog tempo van offline naar online. Maar welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze digitale winkelwagen zo vol mogelijk gooien? Of zo lang mogelijk op een website verblijven? Of op een bepaalde kandidaat stemmen?
reacties op de aflevering

'er wordt ons een grote spiegel voorgehouden'
De aflevering zorgde voor veel ophef op Twitter. Klik hier om de reacties te lezen!
Op dit moment vindt het grootste psychologische experiment ooit plaats. En u neemt daar ook aan deel. Elke dag worden een miljard mensen getest op internet. Via A/B testen en analyse van de data-sporen die we online achterlaten, wordt er in exponentieel tempo kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen, maar vooral over hoe ons brein werkt. Wie gebruikt deze kennis? En waarvoor?
biografieën
Het is een ontwikkeling die voor velen ongemerkt heeft plaatsgevonden. Er is een heel nieuw vakgebied ontstaan van user experience architecten en online persuasion officers. Hoe gebruiken, manipuleren én misbruiken deze digitale data dealers onze gebruikerservaring? Niet alleen bij het doen van aankopen maar ook waar het onze vrije tijd en politieke voorkeuren betreft. Loopt het bedrijfsleven, dat miljoenen testen tegelijk uitvoert, hierin niet mijlenver vóór op de wetenschap en de overheid?
bijlagen

Klik hier om te verdwijnen
een toekomstvisie volgens researcher William de Bruijn

Hoe we verleid worden
een aantal verleidingstechnieken op een rij

Wat weet en meet de VPRO?
een overzicht van alle trackers die de VPRO gebruikt
Inmiddels pleiten de bouwers van deze digitale verleidingstechnieken, onder wie zelfs voormalige Google-medewerkers, zélf voor het instellen van een ethische code. Wat betekent het als uitvoerders van experimenten zélf gaan vragen om beperking van hun macht en mogelijkheden?
Met: Bart Schutz (chief inspirational officer ‘Online Dialogue’ Utrecht), Natasha Dow Schüll (antropoloog ‘Addiction by Design’), James Williams (persuasion technology onderzoeker, Oxford Data Experience Lab), Pepijn Rijvers (chief marketing officer Booking.com), Timothy Prescott (politieke data-analist voor o.a. de Obama campagne) en Tristan Harris (user experience ontwerper ‘Time Well Spent’ beweging).
Regie: Martijn Kieft
Research: William de Bruijn Productie: Jolanda Segers en Jeroen Beumer

meer zoals 'what makes you click'

Cybertopia
Wat is de visie van de cyber-utopisten in Silicon Valley? Zij sturen een revolutie die ons leven op alle niveaus vormgeeft. Een portret van Cybertopia.

Uw persoonlijke data zijn goud waard
Door enorme informatiestromen kan ons worden verteld wie we vandaag zijn én wat we morgen zullen doen. Kunnen we de controle over onze eigen data nog terug krijgen?

Offline als luxe
Altijd en overal online. Dat klinkt mooi, maar heeft een keerzijde. Met steeds meer digitale netwerken wordt offline zijn een luxe.