
De dopamine-economie
In het video-essay ‘De dopamine-economie’ verkent programmamaker Roland Duong de wereld van dopamine.
Hallo, wij zijn Tegenlicht, en wij zijn verslaafd aan dopamine. De laatste tijd lees je er veel over, maar hoe werkt dit stofje eigenlijk? Hoe hebben big tech en marketing een dopaminemachine van je scherm gemaakt? Ervaar bij ons de ultieme dopamine-high en leer je weren tegen de dopaminedip op dinsdag. Lees: neem het heft in eigen hand en pak de regie over je eigen spanningsboog!
Datum: Zaterdag 16 augustus
Tijd: 15:30 – 16:15 uur
Locatie: de ECHO op Lowlands
De gebruiksvriendelijkheid van onze sociale media keldert met de seconden. Algoritmes houden bij waar we doorheen scrollen en zelfs WhatsApp introduceert reclames. De Canadese tech-blogger Cory Doctorow bedacht een virale term voor deze aftakeling van tech-platformen: ‘enshittification’. Doctorow: ‘Gebruikers houden elkaar gegijzeld op platforms die shit zijn.’
‘Je kunt de leeuw ook niet verwijten dat hij de gazelle opvreet,’ aldus hoogleraar digitalisering Reijer Passchier in de Volkskrant. De leeuw in deze? Big Tech. De gazelle dan? De gebruiker ervan, of misschien zelfs de democratie. Hoog tijd die leeuw te temmen. Maar hoe?
Marleen Stikker ziet onze telefoon als het epicentrum van de huidige geopolitieke veldslag, maar ook als het belangrijkste gereedschap om in verzet te komen. In tijden van oorlogsdreiging is een autonome telefoon, die niet hoeft te voldoen aan de belangen van machtige techbedrijven, een essentieel onderdeel van ieders noodpakket.
Als er in de race tegen de pushmelding geen tijd of ruimte meer is voor fundamenteel journalistiek handwerk dragen journalisten – al dan niet onbewust – bij aan framing, met alle gevolgen van dien.
Hersenwetenschapper Maren Urner onderzoekt hoe onze hersenen reageren op problemen in de wereld. Wie dagelijks het nieuws volgt, kan nog weleens de moed verliezen. Volgens Urner komt dat, omdat we ons brein niet goed genoeg kennen.
Steeds meer rechtse politici in Europa bekritiseren publieke omroepen. Wat betekent dit voor de toekomst van democratie? Spoiler alert: niet veel goeds.
Kun je vooroordelen uit iemands hoofd praten? Ja. Is dat makkelijk? Nee. Toch waagt Deep Canvassing Nederland een dappere en dikwijls succesvolle poging. Deep Canvassing Nederland gaat in gesprek en op zoek naar shared humanity, deur voor deur.