De crisis op de Amerikaanse huizenmarkt
De cijfers vliegen je om de oren wanneer je je verdiept in de foreclosures – de gedwongen woninguitzet van Amerikanen die niet langer hun hypotheek kunnen aflossen – in de Verenigde Staten. Zo kregen er volgens het Woodstock Institute, een gerenommeerd onderzoeksbureau in Chicago, in 2008 in Chicago zo’n 58.000 huishoudens een bericht over de mogelijke foreclosure van hun huis. Ten opzichte van 2007 was dit een stijging van ruim 50%. 2009 begint in Chicago nog slechter: in de eerste helft van januari vonden er in Chicago alleen al gemiddeld zeventig foreclosures per dag plaats.