
De manier waarop de mens zich verplaatst zal in de toekomst drastisch veranderen. Het duurt niet lang meer voordat de zelfrijdende auto de weg opgaat. Komen deze autonome voertuigen straks ook de stad in? Welke morele dilemma’s vloeien voort uit deze radicale transitie?
Al jaren wordt over de komst van autonoom rijdende, en zelfs vliegende, auto’s gefantaseerd. Deze zelfrijdende voertuigen zouden de mobiliteit in de stad volledig op de schop gooien. Als we de industrie moeten geloven staan we aan de vooravond van een revolutie en blijft het niet bij die fictie.
Straks bezitten mensen geen auto’s meer, maar delen ze. De zelfrijdende auto is een robot met vier wielen, die zich steeds autonomer verplaatst en permanent communiceert via 5G-netwerken. Net als de mobiele telefoon: op afstand te volgen én manipuleren…
Meer weten?

Kijk, zonder handen
De zelfrijdende auto belooft het verkeer veiliger te maken. Toch zien deskundigen nog veel beren op de weg. En dan moet de autonome auto ook nog morele knopen doorhakken.
Maar als binnenkort onze auto’s via het netwerk constant in de gaten worden gehouden: van wie zijn die data dan? Van Google’s zelfrijdende-autobedrijf Waymo? Van Uber? Amazon? Of komen de gegevens terecht bij Chinese bedrijven die momenteel mondiaal investeren in 5G netwerken, en mogelijk over tien jaar de wereld overspoelen met goedkope zelfrijdende auto’s?
Moeten we de autonome auto eigenlijk wel willen in de stad? Is het überhaupt haalbaar een honderd procent veilig vervoersmiddel te ontwikkelen? Immers, de mens blijft impulsief en daarmee ondoorgrondelijk voor deze rijdende robots. Dilemma’s genoeg, maar de auto-industrie is er klaar voor en is overtuigd: die rijdende robot er gaat komen.
Met o.a.: Carlo Ratti (MIT Senseable City Lab), Marleen Stikker (directeur Waag Society), Carlo van de Weijer (TU Eindhoven), Erik Coelingh (technisch adviseur software-ontwikkelaar Zenuity) en Jean-Francois Bonnefon & Iyad Rahwan (onderzoekers ‘The Moral Machines Experiment’ MIT Media Lab) en Uwe Keller (directeur Autonomous Driving-Daimler AG).
Regie: Geert Rozinga
Research: Halil Özpamuk
Productie: Jeroen Beumer
meer zoals 'De rijdende robot'

Cyberjihad
Welke virtuele wapens zet IS in om jongeren in het Westen te radicaliseren? Waarom vallen jongeren in Europa voor de ‘middeleeuwse realityshow’ van IS?

Hoe raken wij de auto kwijt
De auto is minder populair onder jongeren. Hoe zal de nieuwe generatie zich in de toekomst verplaatsen?

elke maandag per mail alle updates
Op de hoogte blijven van VPRO Tegenlicht? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang wekelijks het laatste nieuws, achtergronden en extra's bij de uitzendingen.

like VPRO Tegenlicht op Facebook
Ga naar Facebook