Hoe raken wij de auto kwijt

De auto is minder populair onder jongeren. Hoe zal de nieuwe generatie zich in de toekomst verplaatsen?
In 2004 gebeurde iets geks. Voor het eerst in tientallen jaren trad in de VS een daling op in autoverkopen. Maar nog opmerkelijker was: dat gebeurde vóór de grote kredietcrisis! Wat bleek? Vooral de jongere generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers met de auto. Auto's zijn immers vervuilend, duur in gebruik en onderhoud, en ze staan 90% van de tijd niets te doen en in de weg. En vooral: autorijden onderbreekt zo onhandig je permanente smartphone communicaties! Nemen we langzaam afscheid van een statussymbool? Tegenlicht gaat op onderzoek: hoe zal de nieuwe generatie dán zijn 'mobiliteitsproblemen' oplossen?
reacties op 'hoe raken wij de auto kwijt'

"De auto gaat eruit"
"Tegenlicht heeft me overtuigd. De auto gaat eruit." De aflevering 'Hoe raken wij de auto kwijt' heeft voor sommige kijkers verstrekkende gevolgen. Lees een bloemlezing van de tweets en kijk naar de videoregistratie van de Tegenlicht Meet Up.
Bill Ford, de achterkleinzoon van de uitvinder van de T-Ford, en de bestuursvoorzitter van Ford Motor Company, meldde het vorig jaar op een congres voor mobiele communicatie: 'wij zetten voor de toekomst niet langer in op de auto, maar op alles wat te maken heeft met de geïntegreerde vervoersnetwerken van morgen'. Of de autofabrikanten van deze wereld die omslag overleven, valt te betwijfelen. Het waren immers niet de radiomensen die de tv uitvonden. Dus is het maar de vraag of automakers de nieuwe sociale beweging genoeg aanvoelen. Jongeren anno 2014 plaatsen de kwestie in een veel bredere, sociale context: hoe willen wij als individu en als samenleving mobiliteit en transport eigenlijk idealiter regelen in de toekomst?
Zowel in Nederland als in Amerika gaat Tegenlicht regisseur Martijn Kieft te rade bij gebruikers, onderzoekers, ingenieurs en experts. Hoe ziet smart mobility eruit? Wat zijn de vooruitzichten voor de zelfrijdende auto? Welke rol spelen naast technologische ook demografische en sociaaleconomische ontwikkelingen? Gaan we steeds meer sharen? Wat is de toekomst voor de taxibranche? En wat hebben verplaatsingen te maken met dataverkeer en smart cities?
bijlagen

herinneringen
met vijf kinderen door frankrijk

Mobiel met je mobiel
deze apps helpen je op weg

Stuurloos de weg op
reacties op onderzoek

bonusvideo
Arjan deed zijn auto weg
In de VS, waar al een rapport ‘The End of the Driving Boom, 1946-2004’ verscheen, wordt de Google car gefilmd, rondgeneusd bij de nieuwe taxiservice Uber en bij de Silicon Valley researchafdeling van Nissan, waar de zelfrijdende auto wordt ontwikkeld. Hoe verplaatsingen in steden voortaan via de app zullen plaatsvinden horen we van RideAmigos in Los Angeles en twee eighties babies in San Francisco tonen hun autoloze bestaan. Tesla CEO Elon Musk vertelt over hoe de computer de auto overneemt, en hoe hij aankijkt tegen de ontwikkelingen rond de zelfrijdende auto. Voor Nederland is hoofd smart mobility aan TU Eindhoven Carlo van de Weijer onze handsfree gids, en ook hier tonen pioniers ons hoe je met sociale diensten als Snappcar kunt voorzien in je mobiliteitsbehoeften.
Gaan we langzaam van een wereld waarin WIJ het niet langer zijn die de devices dragen en de voertuigen bezitten naar een tijd waarin de hi-tech als het ware óns gaat dragen: connected, genetwerkt, optimaal op elkaar afgestemd, uitermate efficiënt, zelfrijdend en misschien wel: zelf (voor ons) denkend?
biografieën
Regie: Martijn Kieft
Research: William de Bruijn
Productie: Jenny Borger
Eindredactie: Henneke Hagen & Frank Wiering
meer zoals 'hoe raken wij de auto kwijt'

De race om de auto van de toekomst
In Tegenlicht de vraag hoe het mogelijk is dat de auto-industrie nooit iets deed met technologie waardoor auto's veel zuiniger kunnen rijden.

Het Nieuwe Rijden
In de media wordt 2010 al gebombardeerd tot "het jaar van de elektrische auto". Maar áls het al zo zeker is dat onze volgende auto een elektrische is, wat voor een auto is dat dan?

Uw persoonlijke data zijn goud waard
Door enorme informatiestromen kan ons worden verteld wie we vandaag zijn én wat we morgen zullen doen. Kunnen we de controle over onze eigen data nog terug krijgen?

Google: Achter het scherm
Google groeit als kool, en neemt steeds meer slimme mensen in dienst om hun bedrijfsdoel sneller te kunnen verwezenlijken. Maar is het bedrijf zich ook bewust van de gevaren, van de consequenties die het heeft om als hoeder te fungeren van alle informatie in de wereld?