
Nestlé stelt dat haar missie is iedereen ter wereld van schoon drinkwater te voorzien. Maar dan wel uit een flesje van Nestlé, zo lijkt het. Drinkwater: een levensbehoefte of levensmiddel?
Nestlé is ’s werelds grootste voedselbedrijf en bedrijfsvoorzitter Peter Brabeck laat er geen twijfel over bestaan: toegang tot water is van cruciaal belang voor Nestlé. Dat is het ook voor mensen. De multinational zegt daarom te streven naar duurzame toegang tot water voor mens, milieu en het bedrijf. Maar hoe duurzaam is het om water in flessen te stoppen?
reacties op aflevering
"Ik vind Nestlé nu al stom"
De uitzending 'De slag om ons drinkwater' zorgt voor een storm van boze berichten op twitter. Dat begint al meteen en neemt alleen maar toe. Lees een selectie van de reacties op de aflevering die via Twitter binnenkwamen.
Een ding is zeker: het is winstgevend. In de VS betaalt Nestlé, of een van haar dochterondernemingen, vaak niet meer dan tien dollar voor een trucklading van 30.000 liter opgepompt grondwater. Nadat het in een fabriek in een flesje is gestopt, is zo’n zelfde lading 5.000 keer zoveel waard: een verbijsterende $50.000.
bijlagen

Reacties op Bottled Life
PR-ramp voor een transnational'

Sla zelf een slag voor drinkwater
Wil je zelf de strijd aangaan voor ons drinkwater?
Nestlé is tegenwoordig het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld, maar vindt zijn oorsprong in Zwitserland, waar Henri Nestlé ruim een eeuw geleden begon met het bottelen van lokaal bergwater. De multinational zegt haar nederige wortels te kennen en heeft een uitgebreide corporate social responsibility strategie. Het uiteindelijke doel is om iedere wereldburger van schoon drinkwater te voorzien.
biografieën
In deze toekomstvisie moet drinkwater alleen wel in de supermarkt worden gekocht. Met uitgekiende marketingtechnieken worden consumenten wereldwijd verteld dat water uit de kraan ongezond is. In landen waar die claim inderdaad hout snijdt betekent de opbouw van een infrastructuur van water in flesjes vaak de doodsteek voor de toch al ondermaatse publieke waterleverantie. Bottled Life laat zien dat de mooie woorden van Nestlé voorzitter Brabeck vooral moeten worden gezien in termen van winstgevendheid.
Regie: Urs Schnell
Research: Res Gehriger
meer zoals 'de slag om ons drinkwater'

Op jacht naar Afrikaanse grond
Terwijl grote delen van Afrika nog steeds worden geteisterd door hongersnood, gaan grote stukken vruchtbare landbouwgrond in dit continent in de uitverkoop.

De voedselspeculant
Hoge voedselprijzen zorgen voor toenemende onrust in de wereld. Is er simpelweg te weinig voedsel voor te veel mensen of zijn in snelle winst geïnteresseerde speculanten de oorzaak van de stijgende prijzen?

De Chicago sessies: de kredietcrisis, markt en moraal
Chicago, niet alleen Obama-stad maar ook de wieg van het vrijemarktfundamentalisme van Milton Friedman en zijn neoliberale Chicago School.

De nieuwe ondernemer en de hyperconsument
In de eerste vier afleveringen van de Tegenlicht-reeks over het Nieuwe Ondernemen kwamen ogenschijnlijk negatieve trends aan bod als de graaicultuur en durfkapitalisme maar ook andere ontwikkelingen, zoals superduurzaam ondernemen.