De slimste haven van de wereld

De Rotterdamse haven is in 2030 een zelfdenkende doorvoerhaven. Wat gebeurt er als de meest fysieke van onze werelden volledig automatisch wordt?
De haven is een wereld van schepen, containers en harde werkers. Maar ook steeds meer van digitale communicatie, chips en sensoren. Daarmee wordt onze eigen ‘gateway to Europe’ bij uitstek een proeftuin voor de samenwerking tussen mensen, data en dingen. De vergezichten schetsende econoom Jeremy Rifkin voorspelt dat in 2030 onze nationale mainport een zelfdenkende volautomatische doorvoermachine zal zijn die zal draaien op een grotendeels onbemand 'super-internet'. Maar dan wel mét behoud van menselijke maat en menselijke regie.
reacties op aflevering

"Van container naar data"
Hackers, digitale piraten, banen die verdwijnen, behalve voor games met RSI. De slimste haven van de wereld zorgt bij kijkers voor veel kopzorgen. Lees een bloemlezing van reacties op Twitter en kijk naar een videoregistratie van de Tegenlicht Meet Up.
In de top tien van wereldhavens is Rotterdam de laatst overgebleven vertegenwoordiger van Europa. Havens beconcurreren elkaar op snelheid van afhandelen, kostenefficiency en technologische innovatie. Bij de 'Port of Rotterdam' ontbreekt het niet aan ambitie om in de top tien te blijven: toegang voor grotere en meer geavanceerde containerschepen, geautomatiseerde terminals en de inzet van virtual reality technieken. En een tweede Maasvlakte die de haven weer toekomstbestendig moet maken.

Waarvan dromen de Rotterdamse reders, kapiteins en cargadoors als het over 2030 gaat? Regisseur Kees Brouwer vaart mee op triple e-schepen, spreekt met joystick-kraanmachinisten en bezoekt een geavanceerde commandobrug-simulator die Rolls-Royce op dit moment ontwerpt voor drone cargo ships. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de werknemers in de haven?
bijlagen

Container Story
het leven van een zeecontainer

Robot voor de rechter
zijn machines aansprakelijk te stellen?

Rifkin in Rotterdam
over kosten en banen
En welke risico’s met betrekking tot de veiligheid kleven er aan dit toekomstscenario nu onlangs zelfs een terminal in Antwerpen gehackt is? En moet de dokwerker eigenlijk wel een IP-adres worden? In ‘De slimste haven van de wereld’ schetst Tegenlicht wat er gebeurt als ook de meest fysieke van onze werelden een volledig gedigitaliseerd internet der dingen wordt.
Met o.a.: Jeremy Rifkin (schrijver van “The Zero Marginal Cost Society”); Oskar Levander (Rolls-Royce Marine; Alesund, Noorwegen); Paul Smits (Havenbedrijf Rotterdam); Frank Tazelaar (APM terminals) en Marten van der Velde (Portbase).

Jeremy Rifkin
Jeremy Rifkin is econoom, politiek adviseur en energiespecialist. Hij vertelt over de veranderende energiemarkt tijdens de Derde Industriële Revolutie.
Regie Kees Brouwer
Research William de Bruijn
Productie Jeroen Beumer & Helen Goossens
Eindredactie Marije Meerman & Doke Romeijn
meer zoals 'de slimste haven van de wereld'

De Slimme Staat
We denken dat nieuwe technologie wordt ontwikkeld door hippe bedrijven als Google en Apple. Maar is dat wel zo?

Overvloed
Tegenlicht kijkt mee over de schouder van een man die ondanks de crisis een overvloedige toekomst verwacht: Peter Diamandis. Door technologische ontwikkelingen wordt het leven beter dan ooit.

Race naar de ruimte
Asteroïden ontginnen, ruimtetoerisme: we staan aan het begin van de kolonisatie van de ruimte. Ruimtejurist Frans von der Dunk wijst ons de weg.