De wereld van games: vier longreads

All in the game

Gamen is het populairste tijdverdrijf van de 21ste eeuw. In Nederland speelt driekwart van de bevolking gemiddeld vier uur per week computergames. Maar wat doet gamen eigenlijk met je?

​Wij selecteerden vier longreads over gamen en gametechnologie, die dieper ingaan op de voordelen van het spelen van videogames, maar ook de gevaren op een rij zetten.

All in the game
The Guardian: Seven reasons why grown ups should play more video games
©  Tegenlicht

'It is OK to play,' volgens Keith Stuart van The Guardian. Sterker nog, aan het spelen van games zitten grote voordelen. In dit artikel legt Stuart, een gerespecteerde games schrijver, uit waarom. 

All in the game
Maclean's: Jane McGonigal on how video games can heal
©  Tegenlicht

Een interessant interview met onderzoeker en game designer Jane McGonigal over de onderschatte waarde van videogames. Volgens McGonigal kan het spelen van games bijvoorbeeld een helende werking hebben. 

All in the game
The game of life. Narrative and ludic identity formation in computer games
©  Tegenlicht

Voor de liefhebber: een artikel met academische insteek van Jos de Mul, als hoogleraar wijsgerige antropologie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De Mul onderzoekt de rol van identificatie in games en stelt: 'computer games can help and even inspire us to disclose new worlds and dimensions of the self. Therefore it would be precarious to condemn them as such.'

 

All in the game
‘We’re running with scissors’: Why some experts worry about VR dangers
©  Tegenlicht

Er wordt veel geschreven over de positieve kanten van de toepassing van virtual reality in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, maar de bekende Amerikaanse game website Polygon publiceerde kort geleden een artikel over de potentiële gevaren van deze technologie. Een artikel gebaseerd op een toespraak van Todd Richmond en Skip Rizzo, twee bekende Amerikaanse onderzoekers, tijdens het South by Southwest festival in Austin.