Goudzoekers in YouTubeland

YouTube is in sneltreinvaart uitgegroeid tot één van de machtigste online platforms ter wereld. Welk uitgekiend verdienmodel schuilt er achter dit succesverhaal en hoe zal dit ons toekomstige medialandschap bepalen? Een kijkje in de wereld van de YouTubers, de marketeers en managers.
YouTube heeft in haar 12-jarige bestaan het traditionele medialandschap op zijn kop gezet en roem en rijkdom voor velen binnen handbereik gebracht. Zowel makers als adverteerders zien zich geconfronteerd met deze machtspositie. Dagelijks beginnen hordes jongeren een eigen kanaal in de hoop zoveel mogelijk views te scoren en geld te verdienen. Een ware goudkoorts die ervoor zorgt dat deze content creators voortdurend de grenzen opzoeken.
reacties op de uitzending

'Ik had nu een YouTubefilmpje kunnen kijken'
Veel kijkers maakten in de aflevering 'Goudzoekers in YouTubeland' kennis met de wereld van YouTube, wat voor veel verbazing zorgde op Twitter. Wat werd er nog meer gezegd?
De meest succesvolle Nederlandse YouTuber, Kwebbelkop, heeft bijna zeven miljoen abonnees op zijn YouTube-kanaal die dagelijks massaal bekijken hoe hij games speelt of vlogt over zijn persoonlijk leven. Zijn succes is enorm. Hij wordt voortdurend op straat herkend en woont met zijn vloggende vriendin in een penthouse in Amsterdam. Zijn moeder, beter bekend als Kwebbelmom, is manager van zijn miljoenen-imperium. Met Kwebbelkop bezoeken we VidCon in Los Angeles, de belangrijkste bijeenkomst voor fans, online influencers en de platform-industrie.
Niet iedereen scoort miljoenen views. YouTube kent een enorme begraafplaats van video’s zonder views. Het kan nog erger. Zo verdween het YouTube-kanaal van Bardo Ellens van het een op het andere moment van de site. Uren aan geüploade filmpjes verdwenen. Opvallend aangezien hij met zijn kanaal ‘Banjomovies’ in 2006 een van de eerste in Nederland was met een YouTube-kanaal. En zelfs zo succesvol was dat hij door Google werd aangesteld als ambassadeur voor YouTube Nederland.
bijlagen

Youtubesterren van Nederlandse bodem
In de uitzending 'Goudzoekers in Youtube-land' worden drie succesvolle Nederlandse Youtubers gevolgd. Wie zijn deze Youtubers allemaal? Maak kennis met Jordi, Emma en Bardo.

De revolutie begint op YouTube
Hele schoolklassen groeien op met YouTube als vaste tv-zender. VPRO Tegenlicht duikt in het verdienmodel van Googles videoplatform, maar ook in dat van de uiterst populaire YouTubers.

Waarom doet YouTube zo geheimzinnig?
In de aflevering 'Goudzoekers in YouTubeland' komen we weinig te weten over hoe het verdienmodel van YouTube nu precies werkt, daar is het videoplatform niet transparant over. Maar waarom doet YouTube hier zo geheimzinnig over?

'Ik had nu een YouTubefilmpje kunnen kijken'
Veel kijkers maakten in de aflevering 'Goudzoekers in YouTubeland' kennis met de wereld van YouTube, wat voor veel verbazing zorgde op Twitter. Wat werd er nog meer gezegd?
Een voorbeeld van de nieuwste generatie is de 12-jarige Emma Keuven. Zij begon drie jaar geleden al met haar YouTube-kanaal waarin zij bericht over haar dagelijks leven en zit nu al op bijna 100.000 abonnees. Haar moeder begeleidt haar en is haar creatieve sparringpartner.
Een blik achter de schermen van een nieuwe industrie waar uiteindelijk iedereen slaaf blijkt van het geheime algoritme van YouTube.
Met o.a.: Jordi van den Bussche (Kwebbelkop), Bardo Ellens (Banjomovies), Emma Keuven, Matt Gielen (oprichter Little Monster Media Co.), Omar Kbiri (story manager) en Brendan Gahan (influencer marketeer).
Regie: Nordin Lasfar

meer zoals 'Goudzoekers in YouTubeland'

Offline als luxe
Altijd en overal online. Dat klinkt mooi, maar heeft een keerzijde. Met steeds meer digitale netwerken wordt offline zijn een luxe.

All in the game
De game Horizon Zero Dawn oogst sinds de wereldwijde release begin maart alom lovende kritieken. Het spel, waarvan inmiddels 2,6 miljoen exemplaren zijn verkocht, werd ontwikkeld door het enige mondiaal opererende gamebedrijf in Nederland: Guerilla Games. Hoe is dit populaire exportproduct tot stand gekomen? Wat is er voor nodig om een nieuwe wereld te scheppen uit het niets? En wat is de aantrekkingskracht van deze virtuele wereld?

What makes you click
Welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze digitale winkelwagen zo vol mogelijk gooien?