Groene vliegtuigpioniers

We vliegen er op los. Even snel een paar dagen naar de zon. Een vergadering in Londen. Het vliegtuig is lekker snel en wordt almaar goedkoper, met het dalen van de prijzen is het aantal passagiersvluchten explosief gestegen. Vliegen dreigt daarmee de allergrootste bron van vervuiling te worden. Na jaren vertraging begint de elektrische auto er nu eindelijk te komen, maar waar is de groene revolutie in de lucht?
In het Parijse Klimaatakkoord is de huidige en toekomstige uitstoot van het internationaal luchtverkeer niet eens opgenomen. Ondertussen gaan overheden door met het subsidiëren van luchtvaartmaatschappijen door al een halve eeuw tickets vrij te houden van btw en geen accijns te heffen op kerosine. Hoe kunnen overheden het vliegtuig negeren als de grootste vervuiler van de toekomst en toch ambitieuze milieudoelen stellen? En wat is het alternatief?
reacties op de uitzending

'Het nieuwe vliegen'
In de uitzending 'Groene vliegtuigpioniers' wordt een inzicht gegeven in de toekomst van elektrisch vliegen. Wat vinden de kijkers van deze elektrische verandering? Noodzakelijk of nog onvoldoende?
bijlagen

Op batterijen
Vliegen is heel slecht voor het milieu, maar het duurt nog wel even voor de vergroening van de luchtvaart een feit is. VPRO Tegenlicht onderzoekt hoe dit gaat en hoe intussen de schade kan worden beperkt.

'Het nieuwe vliegen'
In de uitzending 'Groene vliegtuigpioniers' wordt een inzicht gegeven in de toekomst van elektrisch vliegen. Wat vinden de kijkers van deze elektrische verandering? Noodzakelijk of nog onvoldoende?
Hoogste tijd om op zoek te gaan naar de groene vliegtuigpioniers. Zij werken nu nog in de luwte aan een technologische revolutie van hybride en elektrisch aangedreven vliegtuigen. Decennialang heeft er bij de grote jongens Boeing en Airbus op het gebied van verduurzaming opvallend weinig fundamentele innovatie plaatsgevonden. Maar net als in de dagen van de Gebroeders Wright experimenteren gedreven pioniers met kleine vliegtuigjes die nu al hun eerste vluchten maken. Alleen nu aangedreven door hybride en elektrische motoren, met als doel de komende jaren aandrijving, accu’s en vleugelontwerp sterk genoeg te maken voor het vervoer van een steeds groter aantal passagiers. Hun toekomstdroom is dat we ons nog veel meer en veel gemakkelijker door de lucht kunnen verplaatsen, maar dan schoon, stil en duurzaam.
Met o.a.: Dr. Frank Anton (directeur Siemens e-Aircraft), Ivo Boscarol (CEO Pipistrel), Thomas Rau (architect), Paul Peeters (universitair hoofddocent toerisme & transport), Tine Tomažič (Pipistrel), Gary Smith, (EasyJet), Matthijs van Miltenburg (europarlementariër voor D66) en Gerben-Jan Gerbrandy (europarlementariër voor D66).
Regie: Kasper Verkaik

Meer zoals 'Groene vliegtuigpioniers'

Groene dromen
Hoog tijd om duurzaam ondernemen in Nederland tegen het licht te houden.

Boer zoekt voedselflat
De game Horizon Zero Dawn oogst sinds de wereldwijde release begin maart alom lovende kritieken. Het spel, waarvan inmiddels 2,6 miljoen exemplaren zijn verkocht, werd ontwikkeld door het enige mondiaal opererende gamebedrijf in Nederland: Guerilla Games. Hoe is dit populaire exportproduct tot stand gekomen? Wat is er voor nodig om een nieuwe wereld te scheppen uit het niets? En wat is de aantrekkingskracht van deze virtuele wereld?

Invasie van de drones
Ze vliegen in zwermen, bezorgen pakjes en kunnen zo klein zijn als een insect. Drones zijn veel meer dan alleen maar wapens. Ze duiken overal op in ons leven.

elke maandag per mail alle updates
Op de hoogte blijven van VPRO Tegenlicht? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang wekelijks het laatste nieuws, achtergronden en extra's bij de uitzendingen.

like VPRO Tegenlicht op Facebook
Ga naar Facebook