Waar vergrijzing in Nederland door de meeste mensen wordt gezien als een groot (beleids-)probleem, zien gedreven jonge pionierende ondernemers juist kansen in de steeds groter wordende doelgroep van de senioren. De hedendaagse ‘ouderen’ willen niet worden weggezet als versleten en afgedankt, maar zijn juist vitaal, levenslustig en vooral… vermogend. Maar ze geven hun geld niet zó maar uit, zij zijn de kip bovenop de gouden eieren.
reacties op aflevering

"Blagen die mijn centen willen"
Reacties op de uitzending 'Het grijze goud'
Blagen die achter centen aan zitten, ouderen die geen doelgroep willen zijn en het ontkrachten van de generatieclash. Lees een selectie van reacties op 'Het grijze goud'.
De komende jaren bereiken wereldwijd miljoenen babyboomers (geboren 1946-1955) een leeftijd die vroeger ‘pensioen’ en ‘achter de geraniums’ betekende. Veelal hebben ze een afbetaald koophuis, volwassen uitgevlogen kinderen en een aardige spaar/belegcent achter de hand. En ze staan nog volop in het goede leven. Die aantoonbare feiten maken de seniorenmarkt verrassenderwijs tot dé innovatieplek bij uitstek. In de senioreneconomie zijn – dit in schril contrast met andere sectoren in de volkshuishouding - de koopkracht en het kapitaal namelijk nog ruim voorhanden. Maar terwijl 80% van het Nederlands vermogen bij de vijftigplussers zit, is momenteel slechts 10% van de marketing en de reclame op die doelgroep gericht. Hoog tijd om iets te doen aan de bestaande mismatch.

Hoe? Dat toont de jonge Tegenlicht-regisseur Camiel Zwart door een viertal jonge ondernemers van onder of rond de 30 te volgen, die zich specifiek op de ‘nieuwe ouderen’ richten: Arjan in ’t Veld van Bureauvijftig vertaalt de nieuwste inzichten in die doelgroep naar ‘concepten, campagnes en communicatie’. De jonge architecten van Mannen in de Ruimte en loopbaanadviseur Anne-Marije Buckens van 50Company bedienen de grijze tijgers op hun wenken waar het wonen en werken betreft. En ook de multinationals worden langzaam wakker: Marie-Cecile Schouwenaar won een challenge voor Heineken’s nieuwe 60+bier en bij autobouwer Ford in Aken worden door jonge technici in ‘derde leeftijdpakken’ nieuwe auto’s ontworpen die zullen worden uitgerust met de hartritmemeters al in de chauffeursstoel. Want ook nieuwe auto’s worden voor 75% gekocht door de ‘forever young’ 50+plussers.
bijlagen

Adverteren voor ouderen
bedrijven zien hun markt

brug over generatiekloof
de 'grijze prop' en de babyboomers

bedrijven op een rij
jonge ondernemers en grijs goud
Weg met het wij/zij denken van Jan Nagel, weg met de polarisatie tussen generaties; op naar de win-win tussen de hedendaagse twintigers/dertigers en de vrijgevochten zestigers/zeventigers!
biografieën
Regie: Camiel Zwart
Research: William de Bruijn
Productie: Helen Goossens
Eindredactie: Henneke Hagen & Frank Wiering
meer zoals 'het grijze goud'

Gaten in de markt
De crisis laat de falende macht van de markt zien. De consument wordt weer burger en ontwikkelt initiatieven waarbij persoonlijk contact, samenwerking en overzichtelijkheid voorop staan. Een nieuw Nederland daagt.

De Chinese wereldorde
Zijn twee door China opgerichte internationale, financiële instituten het begin van een nieuwe Chinese wereldorde in de 21e eeuw?

Bankgeheimen van Joris Luyendijk
Journalist en antropoloog Joris Luyendijk bevond zich twee jaar onder bankiers en schreef er een boek over. Hij praat door waar het boek ophoudt.