
Midden in het centrum van Hebron, een stad van 120.000 Palestijnen, hebben zich 800 Joodse kolonisten gevestigd. Zij worden dag en nacht beschermd door een overmacht aan Israëlische soldaten. De jonge Israëlisch-Nederlandse filmmaakster Esther Hertog huurde er een caravan en filmde er het absurdisme van het dagelijks leven.
Het Israëlisch- Palestijns conflict schreeuwt om een oplossing. Maar de zaak zit muurvast. Zo ook in Hebron een stad op de Westbank met 120.000 inwoners waar 800 Joodse kolonisten een nederzetting midden in de stad gesticht hebben. Dag en nacht beschermd door een overmacht aan Israëlische soldaten. Ommuurt door ontruimde Palestijnse huizen. Voor de kolonisten is Hebron waar de aartsvader Abraham zijn tombe heeft een heilige stad in het aan hen beloofde land.
bijlagen

'conflict is niet zwart-wit'
interview met Esther Hertog

beknopte geschiedenis
Israëlisch-Palestijns conflict

leestips
selectie uit Israëlische literatuur
De jonge Israëlisch - Nederlandse filmmaakster Esther Hertog huurde er een caravan en verbleef drie jaar met regelmaat in dit Joodse settlement. Zij observeerde er het dagelijks leven; een confronterende mix van religie, soldaten, religieus (gedreven) kolonisten en hun spelende kinderen. Welkom in een absurdistische werkelijkheid.
Regie: Esther Hertog
Productie: Sarphati Media
Productie VPRO: Jenny Borger
Eindredactie: Henneke Hagen, Jos de Putter en Frank Wiering
meer zoals 'kolonisten van Hebron'

In de ban van Israël
Anti-Israël is al snel anti-semiet, ook in Nederland. Tegenlicht onderzoekt met Thomas von der Dunk hoe in Nederland het denken over Israël wordt gemanipuleerd door een machtig samenspel van politiek, geloof en propaganda.

Rawabi, de beloofde Palestijnse stad
Op de Westelijke Jordaanoever vindt een wonder plaats. Daar verrijst de nieuwe superstad Rawabi. High tech, groen en… Palestijns. Volgend jaar wonen er 40.000 mensen uit de nieuwe Palestijnse middenklasse. Tegenlicht ging kijken.

Wijze lessen uit het Midden-Oosten
Met het uitdijende conflict in het Midden-Oosten dringt de vraag zich op hoe het zo gekomen is. Welke lering valt er te trekken uit het verleden?