Het schoonheidsideaal in Azië wordt net zoals bij ons beïnvloed door sociale media, maar de rolmodellen verschillen wereldwijd, zegt Pan. Het westen is gefixeerd op Amerika en plaatst Hollywood op een voetstuk. In Azië kijken ze liever naar filmsterren uit Japan, Korea of India. ‘Het is arrogant om te denken dat iedereen zijn schoonheidsidealen uit het westen haalt. Een gebronsde huid wordt in Azië eerder verafschuwd dan verheerlijkt. En kontimplantaten zijn uit den boze.'
Hoe ziet het Aziatische schoonheidsideaal er dan wel uit? ‘Mijn huisgenoot waste haar gezicht altijd met melk,' vertelt Pan. 'De Japanse geisha’s deden dat vroeger met kwik en andere giftige stoffen. Het doel: een parelwitte huid. Hoewel er steeds meer ruimte is voor diversiteit in de mode-industrie, blijft een witte huid een groot statussymbool in Azië. De cosmetische industrie houdt die beeldvorming in stand en verdient bakken met geld door ‘whitening’ crèmes.'
Een witte huid zorgt voor status, maar een dun en slank lichaam is de minimale eis. ‘Een mooi uiterlijk bestaat in Azië uit een soort matrix; iets wat je simpelweg moet afvinken als je succesvol wilt zijn. De stijlen verschillen per land, maar over het algemeen bestaat de matrix uit een dun lichaam, lang dik zwart haar, grote ogen en een witte huid.'
De concurrentie voor het vinden van een huis of baan is volgens Pan vele malen groter dan in het westen. Het aantal Chinezen met een universitaire diploma is de afgelopen twintig jaar explosief gegroeid. De competitie is moordend. En als je er met je kop bovenuit wil steken, maakt schoonheid het verschil.