#37 Achter de schermen van de dataroof

Google, Microsoft, Facebook: bijna iedereen maakt er gebruik van. Maar achter deze techbedrijven gaat een schimmige wereld schuil waarin alle data die we achterlaten op het internet worden geroofd en vervolgens verkocht aan adverteerders.
Dat is, in een notendop, de kern van surveillance capitalism, de nieuwe economische orde van deze tijd. Shoshana Zuboff, hoogleraar sociale psychologie aan Harvard Business School schreef er een monumentaal boek over: The Age of Surveillance Capitalism.
Tegenlicht-regisseur Roland Duong interviewde Zuboff uitgebreid in Londen voor zijn uitzending ‘De Grote Dataroof’. Tom Reijner, researcher bij Tegenlicht, spreekt met hem over deze bijzondere ontmoeting, over onze naïviteit en onwetendheid omtrent de praktijken van Silicon Valley en wie toch de mensen zijn die deze nieuwe economische orde hebben opgebouwd. En hoe kunnen we ons volgens Duong losmaken uit de datahoudgreep?

De grote dataroof
Harvard-professor Shoshana Zuboff schreef een monumentaal boek over de nieuwe economische orde: The Age of Surveillance Capitalism. In deze uitzending van VPRO Tegenlicht trekt Zuboff de sluiers weg van Google en Facebook, en onthult een genadeloze gedaante van het kapitalisme waarin niet natuurlijke hulpbronnen, maar de burger zelf als grondstof fungeert. Hoe kunnen burgers de zeggenschap over hun data terugkrijgen?