Dubbel prijs op IDFA!

Amsterdam, 23 november 2012, IDFA. Esther Hertog (Soldier on The Roof) winning both the IDFA Dioraphte Award for Best Dutch Documentary and the IDFA Award for Best First Appearance.

Esther Hertog wint beste debuut en beste Nederlandse documentaire Esther Hertog heeft met de langere versie van 'Kolonisten van Hebron', 'Soldier on the Roof' (Sarphati Media/VPRO Tegenlicht), op IDFA 2012 maar liefst twee prijzen in de wacht gesleept: die voor beste debuut en beste Nederlandse documentaire.

Amsterdam, 23 november 2012, IDFA. Esther Hertog (Soldier on The Roof) winning both the IDFA Dioraphte Award for Best Dutch Documentary and the IDFA Award for Best First Appearance.
© Felix Kalkman

Zojuist zijn in het Compagnietheater in Amsterdam tijdens de prijsuitreiking van het 25e IDFA de winnaars bekendgemaakt van de verschillende competitieprogramma’s. Esther Hertog ontving voor Soldier on the Roof zowel de prijs voor het beste debuut als de Dioraphte IDFA Award for Dutch Documentary. 

Het juryrapport voor de IDFA Award for First Appearance ( € 5.000): 'In a conflict that unfortunately is more current than ever, the filmmaker takes a unique, seemingly innocent and lighthearted path to talk about the daily life of Jewish settlers, and their belief system, which in turn sheds light on the lives of the Palestinians surrounding them.'

Esther Hertog won eveneens de Dioraphte IDFA Award for Dutch Documentary (€ 5.000). De jury van die categorie zei het volgende over de film: 'A reflective portrait of a small community of Israeli settlers in Hebron, where they are outnumbered by Palestinian residents. Both communities believe that they have the historical rights to the same city. The film captures the absurdity of choices where logic and reality are overtaken by dogma and entrenched hatred. A debut film: Soldier on the Roof.'

 

 

Artikel

'Het conflict is niet zwart-wit'

Interview met IDFA winnaar Esther Hertog

Voor de Tegenlichtuitzending 'Kolonisten van Hebron' verbleef Esther Hertog in een caravan binnen een joodse nederzetting. Tijdens haar eerste bezoek aan Hebron was ze geraakt door de haat van Israëlische jongeren jegens de Palestijnen. 'Toen ik terug was in Nederland wist ik: "Ik wil weten wie de kolonisten zijn." En een jaar later was ik daar.' Hoe beleefde Esther Hertog het dagelijks leven als filmmaakster in een absurde realiteit met altijd soldaten op het dak?