Game of drones
De oorlog van de toekomst vindt nu al plaats - en drones spelen daarin een hoofdrol. In Oekraïne zijn drones niet alleen verkenners in de lucht, maar ook geavanceerde wapens die tanks uitschakelen en soldaten opjagen. Zelfs drone-op-drone gevechten zijn geen toekomstbeeld meer, maar realiteit. VPRO Tegenlicht onderzoekt hoe deze technologie het strijdtoneel voorgoed verandert. Hoe dichtbij zijn we bij de ultieme killer drone, een autonoom wapen dat zonder menselijke tussenkomst een doelwit selecteert en vernietigt?
vanaf 6 april online | zondag 6 april 22:55 NPO 2
In de snelkookpan aan het front in Oekraïne ontwikkelt de drone-oorlog zich in razend tempo. Beide partijen zetten daarom massaal in op de productie van goedkope, zelfgebouwde drones om een voorsprong te behouden. Maar de effectiviteit van deze drones staat onder druk: steeds vaker slagen tegenstanders erin het communicatiesignaal tussen gevechtsdrone en dronepiloot te verstoren. Dit vergroot de druk om drones autonomer te maken en uit te rusten met AI, zodat ze zelfstandig hun doel kunnen bereiken.
Wereldwijd volgt de defensie-industrie deze ontwikkelingen op de voet. Enorme hoeveelheden geld—afkomstig van overheden en durfkapitalisten—worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van autonome drones en wapensystemen. Het slagveld in Oekraïne wordt daarmee een laboratorium voor tech-startups om hun nieuwste AI-software te testen.
De inzet van deze moorddrones wordt door velen gezien als een kantelpunt in de geschiedenis, vergelijkbaar met de komst van de atoombom. Wat betekent het als machines een beslissende rol krijgen in kwesties van leven en dood? Is het überhaupt nog mogelijk om de opmars van autonome wapensystemen te stoppen? En maakt het eigenlijk uit of je gedood wordt door een mens of door een machine?
De toekomst in je inbox
Je bent er bijna...
Om de nieuwsbrief te ontvangen doe je het volgende:
- Open je e-mail en zoek naar een bericht van ons
- Bevestig je e-mailadres
- Je ontvangt nu regelmatig onze nieuwsbrief 🥳
regisseur van deze documentair
Arnout Arens is researcher, was (eind)redacteur bij Metropolis en heeft naast Tegenlicht gewerkt voor meerdere VPRO-programma’s. Geboren op de Antillen was hij als driejarige al geïnteresseerd in opgravingen die zijn vader hem liet zien. Vandaag de dag zoekt hij naar sporen van de toekomst in het nu. Hij is gefascineerd door het verbazingwekkende en tendensen waar je van opkijkt. Deze probeert hij vervolgens te doorgronden. Uit die onvoorspelbaarheid put hij ook hoop: het kan altijd de goede kant op vallen.
wie werkten er nog meer mee
regie
Arnout Arens
research
Sharine Rijsenburg
Sarah Bish
camera
Sal Kroonenberg
Jaap Janssen
Thomas van Krugten
geluid
Pepijn Aben
Alex Tugushin
Daan Arens
montage
Michiel Hazebroek
beeldresearch
Paula Witkamp
dramaturg
Marije Meerman
vormgeving
Fien Leeflang
productie
Regina Rijpkema
uitvoerend producent
Elleke Claessen
eindredactie
Julia Veldman
© VPRO 2025
in deze documentaire
Milan
Joe ‘BigMac’ McDonald
Yana
vluchtte aan het begin van de oorlog in Oekraïne uit het beruchte Boetsja, een voorstad van de hoofdstad Kiev. Ze kan zich nog goed het angstaanjagende geluid van de Shahed drones herinneren, die veelvuldig ingezet worden op Oekraïense steden. In Nederland hielp Yana mee met het oprichten van DroneAid waarmee dronebouwworkshops voor revaliderende Oekraïense veteranen worden organiseert.
Maurits Korthals Altes
Ruben Brekelmans
Elke Schwarz