
Silicon Valley zet wereldwijd de arbeidsmarkt op zijn kop. Met agressieve strategieën knagen online platformen als Uber en Deliveroo aan ons poldermodel en onze verzorgingsstaat. Zonder sollicitatiegesprek, pensioen, verzekeringen of baas. Alles wordt geregeld via de app op je mobieltje. Goedkoop en makkelijk voor aanbieder en consument. Lekker vrij en flexibel voor de werker. Die is geen kantoorslaaf, maar klikt gewoon even voor een klus. Laten we de klussers spartelen of bieden we ze vaste poldergrond?
De klik- en kluseconomie groeit snel. Een groot deel blijft in duister gehuld. Online platformen als Mechanical Turk van Amazon en het Duitse Clickwork.com zijn bij het grote publiek onbekend. Internetgiganten als Microsoft en Google plaatsen op deze platforms leertaken voor hun algoritmes. Miljoenen klikwerkers verdienen een grijpstuiver met het aanklikken van fotootjes of het beoordelen van filmpjes om kunstmatige intelligentie nóg slimmer te maken. De taken kunnen soms bizarre vormen aannemen. Het verdient een paar cent per klik maar je kan het thuis doen. Dus stelt het veel mensen in staat om met dit online platformwerk toch een habbekrats bij elkaar te klikken.
Reacties op de aflevering

'Zo kun je kloteklussen weigeren'
'Zo kun je kloteklussen weigeren'. Bekijk reacties op de VPRO Tegenlicht aflevering 'Klus- en klikeconomie'.
bijlagen

Paul Mason
De Brit Paul Mason is economisch journalist voor onder andere The Guardian en schrijver van het boek 'Postcapitalism: A Guide to our Future'.

Klik en klus
Wat gaat de oprukkende platformeconomie ons brengen: meer vrijheid, blijheid of meer sociale ongelijkheid?
Hoe gaat Nederland om met de uitdagingen van de platformeconomie? De negatieve uitwassen zijn inmiddels bekend. Al het risico ligt bij de klussers. Chauffeurs rijden soms uren rond voor bijna nop als er geen klussen zijn. Een nieuwe Nederlandse internetgigant dient zich aan: Temper. Opgericht door online talent van het jaar Paul Eggink. Hij brengt klussers en werkgevers in de horeca bij elkaar via een online platform. Het bedrijf groeit explosief en inmiddels kennen veel horecabedrijven al een ‘Temperschil’. Is Paul Eggink een online ondernemer nieuwe stijl die in de beste traditie van de polder met iedereen het gesprek wil aangaan of is hij de disrupter in schaapskleren?
Met o.a.: Kristy Milland (voorzitter van de ‘Turker Nation’), Paul Eggink (CEO van horeca-platform Temper), Aral Balkan (ethisch-designer), Sytze Ferwerda (ex-rider voor Deliveroo), Paul Mason (financieel journalist en schrijver), Jovana Karanovic (onderzoeker ‘platform-economie’ Vrije Universiteit Amsterdam) en Martijn Arets (‘gig economy‘ expert, Universiteit Utrecht)
Regie: Roland Duong
Research: William de Bruijn
Productie: Olivier Schuringa

meer zoals 'Klik- en kluseconomie'

Het werken van morgen
Een zoektocht naar een nieuwe definitie van de betekenis van werk in onze samenleving en van de relatie die wij mensen hebben tot ons werk.

Verslaafd aan het algoritme
Of je een baan krijgt of een hypotheek, wie er vervroegd wordt vrijgelaten uit de gevangenis: algoritmes bepalen steeds vaker de grote beslissingen in ons leven. Want algoritmes zijn sneller en efficiënter dan mensen. Maar nemen ze ook altijd betere beslissingen? En hoe ziet een samenleving eruit waarin we gestuurd worden door big data en computercode?

Shoppen volgens China
Online shoppen is de toekomst. Het Chinese Alibaba is een van de succesvolle wereldspelers en groeit explosief. Ook in Nederland. Wat betekent dat voor ons?

Amazon zij met ons
De ambities van Amazon lijken grenzeloos. Wat is het businessmodel van de online shopgigant? Innovatie en gezond ondernemerschap of uitbuiting en het uitschakelen van concurrentie?

elke maandag per mail alle updates
Op de hoogte blijven van VPRO Tegenlicht? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang wekelijks het laatste nieuws, achtergronden en extra's bij de uitzendingen.

like VPRO Tegenlicht op Facebook
Ga naar Facebook