Kunstroof is makkelijker dan ooit dankzij NFT's

Via de blockchain kunnen kunstenaars ineens miljoenen verdienen. Maar datzelfde geldt voor mensen die er met andermans kunst vandoor gaan. Doen NFT’s de kunstwereld niet meer kwaad dan goed?
De glamour van Art Basel Miami doet vermoeden dat er een renaissance is aangebroken voor digitale kunstenaars, die vanuit de hele wereld invlogen. De blockchain gaf hen een digitale equivalent van het linnen canvas en het marmeren blok. Een foto, 3D object, muziekstuk of website kan nu ook schaars, onveranderlijk en uniek zijn. Dankzij de koppeling van het kunstwerk aan een digitale ‘token’, dat tevens de authenticiteit van het werk verifieert.
Bovendien verdienen kunstenaars een extra zakcentje doordat ze per transactie rendement ontvangen over hun werk. Galeries, tussenhandelaren, mecenassen en rijke investeerders verliezen hun positie als gatekeepers. De kleine man maakt weer een kans. Zonder de middle man heeft de kunstenaar zijn vrijheid en autonomie terug, en kan de kunst opnieuw bloeien in een gedecentraliseerde utopie. Als we cryptokunstenaar Krista Kim en de haren mogen geloven.
Als iets te mooi is om waar te zijn, is de waarheid vaak niet zo mooi. Ja, je kunt zelf kunst maken en het op de blockchain zetten. Maar als je daar geen zin in hebt kun je natuurlijk ook gewoon de kunst van iemand anders minten, verkopen, en er zelf met de winsten vandoor gaan. Het leuke aan cryptogeld is namelijk dat transacties op geen enkele manier ongedaan kunnen worden gemaakt, en dat ieders identiteit onder het mom van ‘liberté’ in cryptografische anonimiteit is gehuld.

NFT Mania
Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Sommige kunstenaars ontvangen plotseling miljoenen voor hun digitale kunstwerken door de introductie van zogenaamde NFT’s.
'als je geen zin hebt om zelf iets te maken, kun je gewoon andermans werk op de blockchain verkopen'
Grootschalig probleem
Daarmee kan dus ook ieders identiteit worden gestolen. En dat gebeurt op grote schaal. Het Twitteraccount NFT Theft (@nfttheft) verzamelt allerlei noodkreten van illustratoren en artiesten die hun werk over de toonbank zien gaan voor honderden, al dan niet duizenden euro’s, die allemaal terechtkomen bij anonieme cryptowallets die zich voordoen als hen. Op één NFT-platform, Cent, liep het zo de spuigaten uit dat het zichzelf begin deze maand moest opheffen.
Het zijn vooral de kleinere artiesten en zzp-ers die geraakt worden door de goudkoorts die de hype heeft aangewakkerd. Kritisch kijken is kostbaar in deze flitshandel. Kopers willen er snel bij zijn als een collectie ‘dropt’. Heb je teveel geld neergeteld voor een ‘fake’, dan is dat jouw probleem. De oplichter hoeft niks terug te betalen, de koper blijft achter met een waardeloos plaatje, en de oorspronkelijke maker beziet met lede ogen hoe diens creatieve uitspatting is verworden tot financieel instrument.
Geen centrale autoriteit
Auteursrecht heeft altijd al tot problemen geleid op het internet, dat in de kern is ontworpen om informatie vrijuit over de wereld te verspreiden. Van Amazon tot AliExpress worden shirtjes, posters en bekers verhandeld met daarop van Instagram geplukte afbeeldingen en illustraties, zonder dat de desbetreffende maker ervan afweet of erkenning ontvangt.
Het probleem met NFT’s is ook niet dat het inbreuk op auteursrecht toelaat. Het probleem is dat de blockchain wordt opgehemeld als oplossing voor de fraude die het zelf faciliteert, en zelfs extra lucratief en anoniem maakt. Het wereldje mag zichzelf dan prijzen om decentralisatie, het betekent ook dat er op de blockchain geen centrale autoriteit bestaat die in de gaten houdt of de handel eerlijk verloopt.
'de blockchain wordt opgehemeld als oplossing voor de fraude die het zelf faciliteert'

Kunst is dood. Lang leve de blockchain
Deze kunstenaar werd in één avond rijk met het verkopen van 256 grijze vlakken.
'het gebrek aan centrale regie maakt de rijken alleen maar rijker'
Terug bij af
Dat dit veelvuldig gebeurt komt de miljonairs alleen ten goede. De alomtegenwoordige fraude onderop creëert een contrast waartegen de waarde en legitimiteit van ‘geverifieerde’ initiatieven alleen toeneemt.
Zeker als ze onderschrijving krijgen van een celebrity zoals Jimmy Fallon of Paris Hilton (die onlangs een vrij bizarre uitwisseling hadden over een crypto-aap). En het helpt al helemaal als deze makers verbonden zijn aan een gevestigde galerie, die ze verbindt met een welvarend netwerk in ruil voor een deel van de verkoop.
Cut out the middle man, en verdien vervolgens genoeg geld om er zelf eentje in te huren. Zo verandert crypto alles, en dus eigenlijk helemaal niets.
meer zoals dit

Zijn NFT's een nieuwe vorm van venture capital?
Op dit moment zijn NFT’s voornamelijk een speculatiemiddel voor mensen met teveel geld. Maar aan de marges van deze zeepbel beginnen zich de contouren te vormen van een nieuwe vorm van aandeelhouderschap. En dat brengt ook risico’s met zich mee.

Kunst is dood. Lang leve de blockchain
Deze kunstenaar werd in één avond rijk met het verkopen van 256 grijze vlakken.

NFT Mania
Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Sommige kunstenaars ontvangen plotseling miljoenen voor hun digitale kunstwerken door de introductie van zogenaamde NFT’s.