Ontgroeien: hoe dan?

De huidige economische groei maakt meer kapot dan ons lief is. Maar hoe kan het anders? Vijf ideeën om aan onze groeiverslaving te ontsnappen.

De ontgroeiers
bekijk de uitzending
Weg met onze koopverslaving

Weerbaar tegen de koopverleiding
lees deel 1

Minder weggooien, minder kopen
lees deel 2

De nieuwe betekeniseconomie
lees deel 3
Reclame: zó achterhaald
Zou minder reclame ook bijdragen aan minder koopziekte? In 2020 werd wereldwijd bijna 600 miljard euro uitgegeven aan reclames. Stadsbewoners zien nu veel meer advertenties dan dertig jaar geleden. Maar in een ontwikkelde informatiesamenleving als de onze is iedereen toch zelf wel in staat om te bedenken wat men wil kopen? Hoe zou een toekomst zonder reclame eruit kunnen zien, en hoe zou die gefinancierd kunnen worden?
De vraag is of we zonder reclame kunnen, nu het zo'n aanwezige plaats in al onze levens inneemt. Een vermindering van reclames kan bijdragen aan de fixatie op economische groei. Tegenlicht verkende begin 2020 de mogelijkheden voor een wereld zonder reclame.

Rebellen tegen reclame
kijk de uitzending

Dertien argumenten tegen reclame
lees het artikel
Waarde in plaats van geld

Reaction
Grote winkelketens liggen vol met spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Maar, Nederland kent tegelijkertijd talloze duurzame, sociale en lokale ondernemingen. Filmmaker Kees Brouwer startte daarom een beweging: de Reaction. De Reaction moet een beweging worden van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks, en noem maar op, die zich willen verenigen om een robuuste tegenhanger van het grootkapitaal te vormen. Want, zo vindt Kees, iedereen heeft recht op kwaliteit en duurzaamheid. Op de website hieronder zijn al deze ondernemers bijeengebracht. Heb je ook een duurzame winkel? Of ben je op zoek naar plekken in jouw buurt waar je met een gerust hart producten of diensten kan afnemen? Neem dan een kijkje bij de Reaction.