Rijden op zon

21 november, 22.05 uur, NPO2

Wat begon als een studentenchallenge, is nu de basis voor stekkerloze mobiliteit. Rijden we binnenkort allemaal in zonne-auto's?

De zonne-auto, een elektrische auto met ingebouwde zonnepanelen, komt in 2022 op de markt. En deze solar mobility-sector wordt nu eens niet door het machtige Silicon Valley aangevoerd, maar door Nederland.

Vanaf 2030 mogen er in Nederland geen nieuwe auto’s worden verkocht die op benzine of diesel rijden. Maar waar gaan we dan op rijden? Elektrisch rijden gaat binnenkort een nieuwe dimensie krijgen. Waar we nu nog steeds een stekker in het stopcontact moeten steken om de auto op te laden zou het zomaar kunnen zijn dat de zon een belangrijk deel van het opladen van onze auto’s gaat overnemen.

VPRO Tegenlicht bekijkt in Rijden op zon de kersverse modellen en spreekt de ontwerpers over hun dromen en de hinderpalen. 

over de uitzending

'Rijden op zon wordt een revolutie in mobiliteit'

lees meer over de uitzending

De makers van Stella Vita, een camper op zonne-energie, willen bewijzen dat je met hun autonome camper écht kunt touren. De camper reed van Eindhoven naar Tarifa (Spanje) en stopte in allerlei steden om Europa te inspireren. 

VPRO Tegenlicht kijkt ook naar de politieke lobby die onder meer zonneautofabrikant Lightyear samen met het Duitse Sono is gestart om de zonneauto in Europa een aparte status te geven. Niet alleen rijdt de Lightyear One op zonne-energie, de auto rijdt volgens eigen zeggen 70 tot 80 procent zuiniger dan alle andere elektrische auto’s. Vooralsnog zijn de auto’s duur, maar Lightyear en Sono willen de wereld veroveren met betaalbare zonne-auto’s.

Regie: Rob van Hattum
Research: William de Bruijn
Productie: Jeroen Beumer
Eindredactie: Doke Romeijn en Geert Rozinga

over de sprekers

Bonna Newman
Onderzoeker TNO

Lex Hoefsloot
CEO Lightyear

Lotte van Dasler
Solar Team Eindhoven

Gearte Nynke Noteboom
Energie-analist Lightyear

Clemens Schlettwein
Investeerder

Tessie Hartjes
Marketing Lightyear

wie zijn deze sprekers?

'Het is niet alleen een droom, het is mogelijk'

Viroloog Ron Fouchier is vooral bekend vanwege zijn onderzoek naar luchtwegvirussen. Hij is hoofd van het virologielab aan het Erasmus MC in Rotterdam, waar hij ook werkt als hoogleraar moleculaire virologie. Met zijn team ontdekte hij het MERS-coronavirus, niet te verwarren met het nieuwe coronavirus, en het metapneumovirus. Ook leverde hij een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar het vogelgriepvirus.

Al in 2011 maakten Fouchier en zijn team in het kader van onderzoek een nieuw virus, dat een pandemie zou kunnen veroorzaken. Die ontdekking werd internationaal bekend, maar de resultaten mochten uit angst voor biologische oorlogsvoering niet openbaar gemaakt worden. Zelf dacht Fouchier met zijn ontdekking juist een bijdrage aan de volksgezondheid te hebben geleverd.

'Het idee ontstond achterop een bierviltje'

Viroloog Ron Fouchier is vooral bekend vanwege zijn onderzoek naar luchtwegvirussen. Hij is hoofd van het virologielab aan het Erasmus MC in Rotterdam, waar hij ook werkt als hoogleraar moleculaire virologie. Met zijn team ontdekte hij het MERS-coronavirus, niet te verwarren met het nieuwe coronavirus, en het metapneumovirus. Ook leverde hij een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar het vogelgriepvirus.

Al in 2011 maakten Fouchier en zijn team in het kader van onderzoek een nieuw virus, dat een pandemie zou kunnen veroorzaken. Die ontdekking werd internationaal bekend, maar de resultaten mochten uit angst voor biologische oorlogsvoering niet openbaar gemaakt worden. Zelf dacht Fouchier met zijn ontdekking juist een bijdrage aan de volksgezondheid te hebben geleverd.

'Onze zonne-camper houdt zelfs energie over'

'Kunnen we energie op andere manieren gebruiken?'

'Niet alleen de duurzaamste auto, maar ook de goedkoopste'

'Miljoenen mensen zullen hieraan mee willen doen'

meer lezen, zien & luisteren

Artikel

Een blik in de toekomst van mobiliteit

De toekomst van mobiliteit wordt, dat beloven we, veel leuker dan je denkt. Nergens anders zal technologie en planning onze publieke ruimte zo zichtbaar gaan beïnvloeden als in de wereld van het personenvervoer. Denk aan begaanbare schone steden, minder files en de verste uithoeken van Europa bereikbaar binnen een paar uur van deur tot deur, zonder in ook maar één rij te hoeven staan bij een druk centraal knooppunt. Een heel continent aan onze voeten, beter verbonden dan ooit.

'We houden zelfs energie over'