8 manieren om duurzamer pakketjes te bestellen

Laten we heel eerlijk zijn, gewoon minder spullen kopen is natuurlijk de beste manier om duurzamer met onze planeet om te gaan. Maar als je dan toch iets bestelt, hoe doe je dat dan op een duurzame manier?
Nu we meer vanuit huis zijn gaan werken, zijn we ook meer gaan bestellen. Dat is niet per se erg: bestellen an sich hoeft niet slechter te zijn dan naar de winkel gaan. In zo’n bezorgbusje passen immers de pakketjes van zo’n twintig mensen. Probeer de uitstoot van dat ene busje maar eens weg te strepen tegen de uitstoot van twintig auto’s die naar de stad rijden. De producten komen bovendien net zo goed in plastic en karton verpakt naar de winkels, en denk eens aan de verwarming en verlichting van al die kleine winkels. Dat is in grote loodsen vaak efficiënter geregeld.
Toch is er een probleem. Het recht op kosteloos retourneren levert een hoop verspilling op. Met de vele webwinkels die daarnaast ook nog eens geen verzendkosten vragen voor de verzending en de retour wordt het de consument nogal makkelijk gemaakt om zomaar wat te bestellen. Het resultaat? Verspilling van verpakkingsmaterialen, verspilling van producten en verspilling van tijd.
Hoe lossen we dat op? Onderzoek van de Erasmus Universiteit wijst uit dat consumenten best bereid zijn om voor de meest duurzame bezorgoptie te gaan. Zogenoemde ‘green labels’, die laten zien wat het duurzaamste tijdslot is om je pakket te laten bezorgen, blijken zelfs net zo effectief als kortingen.
Brancheorganisatie Thuiswinkel.org probeert nu al via de website bewustbezorgd.org webwinkels en klanten inzicht te geven in hoeveel CO2-uitstoot elke bestelkeuze geeft. Maar deze labels zijn meestal nog niet ‘aan de voorkant’ te zien, zoals in je winkelwagen-pagina bijvoorbeeld. Bovendien hebben deze labels geen enkel nut wanneer de bestelde spullen gewoon weer worden teruggestuurd. Daarom geven wij nu alvast 8 tips om duurzamer te bestellen.

Op volle retouren
kijk de aflevering
Voor je gaat bestellen
1. Wees de functional shopper
Bekijk hier de verschillende shoppers








2. Koop een meetlint en voorkom onnodige retour
3. Wees geduldig
5. Toch thuisbezorgen? Wees thuis
Voor je gaat terugsturen
6. Doe niet zo vies, stuur het schoon terug
Leuk dat jij een kat hebt, maar de volgende koper zit niet te wachten op een nieuw shirt vol kattenharen. Je gebruikte die perculator één keer en kwam er toen achter dat je er gratis een kon krijgen van een vriend; dus hup, met een laagje koffie terug de doos in en retour. Wehkamp kon vorig jaar maar 75% van haar retouren weer opnieuw verkopen aan de klant, een deel van die 25% moest worden vernietigd. Wees hier geen onderdeel van.
Als je iets terugstuurt, zorg dat het dan schoon, ongebruikt, compleet en in de juiste verpakking weer teruggaat naar de webshop. Heb gewoon een beetje fatsoen, is eigenlijk wat we tegen je willen zeggen, en verstuur de pakketjes zo terug zoals jij ze ook zou willen ontvangen.


Deze waste warrior strijdt tegen voedselverspilling
Je had een hele doos vol spullen, maar uiteindelijk moet dat ene kleine dingetje terug naar de winkel. Als je dat kleine dingetje nu in die hele grote doos terugzendt, verzend je heel veel lucht. Als je wat kleinere verpakkingsmaterialen in je huis bewaart, zorg je er voor dat er meer in dat busje past.

8. Breng het terug bij een fysieke winkel
Er zijn webshops die ook fysieke winkels hebben. Kun je op de fiets naar die fysieke winkel? Dan kan dit wel eens de milieuvriendelijkste retour-optie zijn. ‘Als de winkel waar je het naar toe moet retourneren in de stad zit, en jij moet toch al op de fiets in de stad zijn. Neem het dan meteen mee. Dan wordt het waarschijnlijk in die winkel wel weer herverkocht,’ zegt Margreeth Pape van thuiswinkel.org. Het scheelt weer verpakkingsmateriaal voor een nieuwe verkoop.
Herman Wagter van Connekt zegt hierover: ‘Zorg er wel voor dat je niet zelf met auto naar de winkel gaat rijden voor dat ene pakje.’ Woon je niet op loop of fietsafstand van de winkel? Stuur hem dan terug via het postkantoor.