
Onze maakindustrie is niet meer wat ze geweest is. Globalisering zorgt ervoor dat we in Europa nauwelijks nog schepen produceren. Is dat wel zo slim? We gaan er onder anderen over in gesprek met Kees van der Staaij, Kabinetsgezant Maritieme Maakindustrie, die een gloednieuw beleid moet uitvoeren: industriepolitiek 2.0 in de Nederlandse scheepsbouwsector.
Het is voor sommigen misschien een verrassende combinatie: Kees van der Staaij in VPRO Tegenlicht. Maar de afgezwaaide SGP-voorman is begin dit jaar aangetreden als Kabinetsgezant Maritieme Maakindustrie.
Een gloednieuwe hoge Haagse post, die een gloednieuw beleid moet uitvoeren: industriepolitiek 2.0 in de Nederlandse scheepsbouwsector. In Den Haag kijkt iedereen met argusogen naar Van der Staaij en zijn team: wat zij doen kan de blauwdruk zijn voor een nieuw beleid dat breekt met het laissez-faire van de afgelopen decennia, en dat in meer sectoren kan worden toegepast.
Een beleid dat misschien ook beter aansluit bij een tijdperk waarin de wereldzeeën niet meer vanzelfsprekend veilig zijn en waar ‘Wandel durch Handel’ zijn beste tijd heeft gehad.
In deze special, die aansluit op de aflevering ‘Dwarse Scheepsbouwers’, zijn we bij de oplevering van een Nederlands schip voor een Taiwanese klant, en praten we met Kees van der Staaij en veiligheidsexpert Frank Bekkers van het The Hague Center for Strategic Studies over de nieuwe geopolitieke werkelijkheid waar onze scheepsbouw mee te maken heeft – over de gevaren, maar ook de kansen.
Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.
Een moment geduld, de content wordt geladen.

De toekomst in je inbox
Je bent er bijna...
Om de nieuwsbrief te ontvangen doe je het volgende:
- Open je e-mail en zoek naar een bericht van ons
- Bevestig je e-mailadres
- Je ontvangt nu regelmatig onze nieuwsbrief 🥳