Hoe Niels Meijssen de platform-economie wil veranderen

  • Ineke van der Hurk

‘Waarom heeft een bedrijf als Booking.com, een bedrijf dat vorig jaar nog 5 miljard winst maakte, 65 miljoen staatssteun van de belastingbetalers nodig?’ Met deze vraag in zijn achterhoofd schreef ondernemer Niels Meijssen een boze post op LinkedIn. Binnen enkele uren werd het bericht duizenden keren geliked en gedeeld. Een reden voor hem om met een alternatief te komen, beterboeken.nl.

'In de loop van jaren hebben hotels gewoon hun prijs verhoogd om die commissie te kunnen betalen.’

Hoge commissies en de hotelgast betaalt

Veel hotels zijn compleet afhankelijk geraakt van Booking.com; het grootste deel van hun boekingen gebeurt via deze website. Die monopoliepositie die Booking.com voor zichzelf heeft gecreëerd, leidt tot iets wat we ook vaak terugzien bij bedrijven zoals Uber, Thuisbezorgd, Deliveroo en Airbnb: hoge commissies.

Deze hoge commissies, stelt Meijssen, worden uiteindelijk vaak doorberekend naar de hotelgast. ‘Want het hotel moet ook gewoon een marge maken. Dus wie betaalt die commissie eigenlijk? Ja, dat zijn wij natuurlijk als consument. In de loop van jaren hebben hotels gewoon hun prijs verhoogd om die commissie te kunnen betalen.’