Bedrijven die weinig tot geen data verzamelen hebben de toekomst

Kun je een succesvol techbedrijf worden als je geen data van gebruikers verzamelt? Juist wel, zegt digitaal onderzoeker Daphne Muller. Volgens haar wordt de innovatieve kracht van data en AI veel te veel overschat.
'The future of Big data will be zero data.' Dat stelt digitaal onderzoeker Daphne Muller deze week in de Tegenlicht-podcast. Bedrijven die minder tot geen data verzamelen hebben volgens haar de toekomst.
Dat is nogal een bewering in de hoogtijddagen van het dataïsme: de overtuiging dat we met data alles kunnen meten en weten en dat we daarom van iedereen zoveel mogelijk data moeten verzamelen. Desnoods ten koste van grove schendingen van de privacy. Daar is het verdienmodel van Google en Meta op gebaseerd.

Het einde van het dataïsme: Daphne Muller over het zero-data verdienmodel
Daphne Muller is digitaal onderzoeker en support lead bij Nextcloud. In de Tegenlicht podcast praat ze met Roland Duong hoe je als techbedrijf succesvol kan worden zonder dat je data van gebruikers verzamelt.

Het ‘zero data’ verdienmodel
Niet alleen in haar onderzoek, maar ook in de praktijk bewijst Daphne Muller dat het ‘zero data’-verdienmodel succesvol kan zijn. Ze werkt bij het Duitse Nextcloud, dat clouddiensten levert vergelijkbaar met Google Drive en Microsofts Onecloud. Het verschil: publieke waarden als privacy, transparantie en autonomie zijn de belangrijkste pijlers van het bedrijf. De Franse en Duitse overheid maken al gebruik van Nextcloud.
Nextcloud heeft inmiddels zelfs een zaak tegen Microsoft aangespannen bij de Europese Commissie. Microsoft bundelt namelijk zijn eigen OneDrive standaard met Windows en dat is tegen de Europese regels voor eerlijke concurrentie. Waar hebben we dat eerder gehoord? Oh ja, Microsoft bundelde Explorer met Windows en moordde zo de browsercompetitie en daarmee ook innovatie uit. Totdat de EU hier een einde aan maakte met miljardenboetes.

Drie Europese wetten die ons online leven gaan bepalen
Wetgeving voor de digitale wereld loopt al langere tijd achter. De afgelopen tien jaar hadden technologiebedrijven nagenoeg vrij baan. Daar komt dit jaar verandering in.
Data zijn de nieuwe olie?
Toen Silicon Valley de wereld overrompelde in een blitzkrieg van digitale platformdiensten, klonk al snel overal de slogan 'data is de nieuwe olie'. De 'FAANG'-bedrijven (Nasdaq jargon voor Facebook, Apple Amazon Netflix en Google) maakten miljardenwinsten, hun beurswaarde steeg de pan uit en ze werden de grootste bedrijven ter wereld.
Dit megasucces inspireerde zo een beetje elk bedrijf om over te schakelen op een verdienmodel waarin het achterhalen van jouw data belangrijker is dan het verkopen van producten. Die producten zijn enkel nog een middel om jouw data af te troggelen, om die dan ergens een de toekomst te 'monetizen'. In de hoop om ook een monopolie op de markt te bemachtigen.
niet dankzij innovatie, maar dankzij goedkoop kapitaal kunnen techbedrijven diensten leveren onder de marktprijzen
Maar zijn die innovatieve snufjes – kunstmatige intelligentie en slimme data-analyses – de echte reden waarom deze bedrijven zo succesvol zijn? Muller denkt van niet. Volgens haar is het dankzij een oceaan aan goedkoop kapitaal dat deze bedrijven onder de marktprijzen diensten kunnen leveren en een monopoliepositie bemachtigen, zoals Uber.
Nu wereldwijd de rentes oplopen, wordt duidelijk dat dit ook meteen de Achilleshiel van deze databedrijven is. Heel veel van die bedrijven hebben namelijk miljarden schulden, en zijn tegelijkertijd helemaal niet winstgevend. In deze precaire situatie kan een kleine stijging van de rente het verschil tussen leven en dood uitmaken. Hoeveel innovatieve technologie je hebt, maakt minder uit.

Digitale Detox
Hoe gaan we de macht van Big Tech inperken? Met alleen strengere regels gaan we het niet redden, vindt filosoof Hans Schnitzler: onze eigen digitale mentaliteit moet broodnodig veranderen.
AI is overrated
Muller stelt zelfs dat de mogelijkheden van AI en data stelselmatig worden overschat. Als jonge student aan de TU Eindhoven kreeg Muller al ingeprent dat de wereld het beste gered kan worden met 'slimme', oftewel digitale, oplossingen. Aanvankelijk was dat een aantrekkelijke belofte, vertelt ze. Als de wereld inderdaad in een model te vatten is, wordt alles controleerbaar, voorspelbaar en dus maakbaar.
Maar tijdens haar research naar de effectiviteit van datagerichte services, bijvoorbeeld in reclame en marketing, moest ze hierop terugkomen. Inmiddels pleit ze voor herwaardering van de menswetenschappen.
de mogelijkheden van AI en data worden stelselmatig overschat
Als voorbeeld noemt ze de hooggespannen verwachtingen die er zijn om met kunstmatige intelligentie criminaliteit op te sporen en te voorkomen. Daar worden miljoenen euro's onderzoeksgeld in gepompt, terwijl de uitkomsten uiterst ongewis zijn en we al genoeg wetenschappelijke methodes hebben om criminaliteit te voorkomen. Geef gevangenen goede begeleiding, bijvoorbeeld door ze scholing te bieden dat ze na hun gevangenschap aan het werk kunnen. Scheelt bewezen veel toekomstige criminaliteit. Hoogste tijd om meer geld te steken in mensen die mensen helpen en steunen en minder geld in onhaalbare Spielberg-achtige toekomstvisies.
Surveillancekapitalisme
Mullers steekhoudende verhaal lijkt aanvankelijk te schuren met de boodschap van een van de belangrijkste critici van Silicon Valley: Harvard-hoogleraar Soshana Zuboff. In haar boek Het tijdperk van het surveillancekapitalisme stelt zij dat de voorspellende waarde van ons gedrag die bedrijven als Google en Meta bezitten, een bedreiging vormen voor onze autonomie.
Muller daarentegen ziet de enorme winstgevendheid van Google en Meta meer als een gevolg van hun monopoliepositie gecombineerd met de magische aantrekkingskracht van 'gepersonaliseerde data', dan aan hun werkelijke kunde om ons gedrag te beïnvloeden. Ze is het wel met Zuboff eens dat de Amerikaanse digitale corporates onze persoonlijke data op oneigenlijke manier van ons aftroggelen, dat ze onze privacy schenden, en dat hun rijkdom en macht ze te veel invloed geeft op de maatschappij en economie.

De grote dataroof
Harvard-professor Shoshana Zuboff schreef een monumentaal boek over de nieuwe economische orde: The Age of Surveillance Capitalism. In deze uitzending van VPRO Tegenlicht trekt Zuboff de sluiers weg van Google en Facebook, en onthult een genadeloze gedaante van het kapitalisme waarin niet natuurlijke hulpbronnen, maar de burger zelf als grondstof fungeert. Hoe kunnen burgers de zeggenschap over hun data terugkrijgen?
Wat houdt ons tegen?
Als data werkelijk minder belangrijk zijn voor het functioneren van platforms en technologieën dan we denken, wat houdt ons dan nog tegen om de macht van de techreuzen in te perken door over te stappen op diensten met een 'zero data policy'?
Niet alleen het bedrijf waar Muller werkt is daar een goed voorbeeld van. Ook de Ster, het reclamebedrijf van de publieke omroep, brengt sinds enige tijd alleen content-gerelateerde reclames. Bijvoorbeeld een reclame voor zonnepanelen bij een artikel over stijgende elektriciteitsprijzen. Jij wordt niet gevolgd op het internet en jouw data worden niet opgeslagen. Werkt uitstekend.
We hebben lang niet alle data nodig die worden verzameld. Laten we er dan ook zo snel mogelijk mee ophouden. Veiliger en veel privacyvriendelijker voor iedereen. Laat maar komen dat einde van het dataïsme.
meer zoals dit

Metaleven
Vorig jaar kondigde Mark Zuckerberg aan zich met zijn bedrijf te gaan focussen op de Metaverse, een 3D simulatiewereld. Maar zitten we niet eigenlijk allang in een compleet gedigitaliseerde wereld?

Herover je data
Wie is de baas over onze data? Zijn dat de techbedrijven in Silicon Valley en China of heeft Europa nog iets te zeggen over de data van zijn inwoners? VPRO Tegenlicht gaat op zoek naar uitwegen en oplossingen.

Dit Nederlandse techproject geeft burgers weer zeggenschap over hun digitale identiteit
Het privacyvriendelijke identiteitsplatform IRMA geeft burgers de zeggenschap over hun digitale identiteit terug. Volgens mede-bedenker Bart Jacobs, hoogleraar cybersecurity, is het hoog tijd dat we onze autonomie herveroveren.

Meta en YouTube ter verantwoording geroepen in de Tweede Kamer
Begin deze maand voelde De Tweede Kamer Big Tech-bedrijven Meta en YouTube stevig aan de tand. Dat verliep zo.

Alleen dat wat we kunnen meten, wordt belangrijk
Technologie zou het leven van mensen moeten verbeteren. Maar vaak gebeurt het omgekeerde: mensenlevens vormen zich naar de beschikbare techniek, zo zegt ontwerper Richard Vijgen.

Maak je geen zorgen over AI. Wij zijn nog veel enger
Artificial intelligence is met een onstuitbare opmars bezig. Waarschuwingen voor de gevaren van deze technologie monden al snel uit in schrikbeelden van losgeslagen terminators. Wat bij betreft een bijna potsierlijke denkfout.

Een andere toekomst voor het internet
Het internet is, sinds het dertig jaar geleden voor iedereen toegankelijk werd, veranderd van een publieke ruimte in een hyperkapitalistische marktplaats. Maar het had ook anders gekund, betoogt internetactivist Marleen Stikker.

langzaam veranderen we allemaal in Mark Zuckerberg
De nerds regeren de wereld: ze bepalen wat we kopen, wat we eten, hoe we leven. Maar wat voor mensen zijn dit eigenlijk? En moeten we ze wel op handen dragen?
@vprotegenlicht
De toekomst in je inbox
Je bent er bijna...
Om de nieuwsbrief te ontvangen doe je het volgende:
- Open je e-mail en zoek naar een bericht van ons
- Bevestig je e-mailadres
- Je ontvangt nu regelmatig onze nieuwsbrief 🥳